8 هدف در سال نو برای ارتقای فردی

  • منبع: circledna
  • یکشنبه 27 اسفند 1402
  • 15 دقیقه مطالعه

یکی از محبوب‌­ترین سنت‌­های سال نو، تعیین اهداف جدید است. فکر کردن به خود و نوشتن برخی از اهداف، به ویژه اهدافی در مورد چگونگی تبدیل شدن به نسخه­‌های بهتری از خود، به شما احساس سلامتی بیش‌تری خواهد داد. طبیعی است که وقتی قرار است به استقبال سال جدید بروید، بخواهید فرد جدید و پیشرفته‌­تری باشید.

 

هیچ کس جز خود شما، مسئول شادتر و سالم‌­تر کردن زندگی خودتان نیست. این مساله به خود شما بستگی دارد که مسئولیت بهبود زندگی‌تان را برعهده بگیرید. نوشتن برخی از تصمیمات سال نو یک شروع عالی است. شاید مهارت‌های جدیدی وجود داشته باشد که بخواهید یاد بگیرید، عادات ناسالمی دارید که می‌خواهید آن‌ها را کنار بگذارید، الگوهای قدیمی که می‌خواهید فراموش کنید، یا اهدافی دارید که می‌خواهید به آن­‌ها برسید.

 

در زیر 8 تصمیم سال نو که به ارتقای فردی شما کمک می­‌کنند آورده شده است:

 

ارتقای فردی

 

  1. از ابتدای هفته، وعده‌­های غذایی را آماده کنید.

 

وقتی صحبت از بهبود رژیم غذایی به میان می‌­آید، آماده‌­سازی وعده‌­ها (meal prep)، بازی را تغییر می‌­دهد. همان‌طور که می‌دانید، بهبود رژیم غذایی تنها به کاهش وزن شما کمک نمی­‌کند، بلکه می­‌تواند به شما کمک کند تا پرانرژی‌­تر باشید، خلق و خوی‌تان را بهبود دهید و پوستی سالم‌تر داشته باشید.

 

وقتی گرسنه هستیم و هیچ غذایی در یخچال نداریم، اغلب به سمت غذاهای ناسالم یا فست‌فود می‌­رویم. عادت به تهیه‌ی غذای طول هفته در همان ابتدای هفته، همه‌ی این­‌ها را تغییر می‌­دهد؛ زیرا زمانی که غذای سالم را زودتر از موعد آماده می­‌کنید، احتمال اینکه بیش‌تر اوقات غذاهای سالم بخورید بیش‌تر است.

 

پیش از شروع هر هفته، می‌­توانید غذای هفته‌ی بعد را آماده کنید. اگر این کار برای‌تان سخت به نظر می‌­رسد، سعی کنید آن را به همراه دوستی انجام دهید که او نیز تصمیم دارد در سال جدید غذاهای سالم‌­تری بخورد. می­‌توانید هزینه‌ی مواد غذایی را با هم تقسیم کنید و به همراه یکدیگر وعده­‌های غذایی کافی برای هفته‌ی آینده را تهیه کنید. آشپزی با هم می­‌تواند بسیار سرگرم­‌کننده باشد.

 

عادت کنید بشقاب خود را با یک وعده‌ی غذایی متعادل با پروتئین بدون چربی، مقداری کربوهیدرات پیچیده‌ی سالم، فیبر و چربی‌­های خوب پر کنید. این هم یکی از آن عادات سالمی است که اگر یاد بگیرید که غذاهای خود را از قبل آماده کنید، برای شما آسان­‌تر خواهد بود. شاید قبلا وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های هفته‌ی خود را زودتر از موعد آماده نمی­‌کردید. امسال، این عادت سالم را هدف خود قرار دهید.

 

  1. اگر دورکاری می­‌کنید، روتین زندگی خود را منظم‌­تر کنید.

 

بسیاری از ما پیش از همه‌گیری کرونا، دورکاری نمی­‌کردیم، اما در طول همه‌گیری، بسیاری از شرکت‌ها روند کار خود را به طور کلی به دورکاری تغییر دادند. یکی از دلایل اصلی این امر این بود که دستورالعمل‌های بهداشتی برای مدتی دورکاری را به یک اجبار تبدیل کرده بود و برخی شرکت‌ها متوجه شدند که این روش برای آن‌­ها سومندتر است؛ بنابراین آن­‌ها این مدل را در جای خود نگه داشتند.

 

در حال حاضر افراد بیش‌تری نسبت به قبل از خانه کار می­‌کنند. وقتی دورکار هستید، باید یک برنامه‌ی روزانه‌ی سالم داشته باشید. انجام این کار، زمانی که تمام روز در خانه هستید بسیار سخت­‌تر است، اما انجام‌­پذیر بوده و پایبندی به یک روتین سالم، یک هدف عالی برای سال نو است.

 

روتین­‌ها به شما کمک می‌­کنند تا زندگی ­پرتحرکی داشته باشید. می‌توانید یک برنامه‌ی صبحگاهی که شامل پیاده‌روی صبحگاهی برای بیدار کردن مغز و بدن است، داشته باشید. استراحت‌های ساعتی کششی نیز باید بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشند، زیرا حرکت کردن و انجام حرکات کششی به پیشگیری از مشکلات سلامتی مانند کمردرد مرتبط با کم‌­تحرکی کمک می‌کند.

 

روتین سالم شما برای سال جدید چگونه خواهد بود؟ آن را برنامه­‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید تا بتوانید عادت­‌های سالم‌­تری برای خود ایجاد کنید.

 

ارتقای فردی

 

  1. یک روان­‌درمانگر پیدا کنید.

 

همه می‌­توانند از داشتن یک روان­‌درمانگر سود ببرند. هرکسی ترس‌­ها، استرس‌­ها و مشکلات متفاوتی در زندگی خود دارد که می­‌تواند در مورد آن‌­ها با یک روان‌­درمانگر صحبت کند. برای مراجعه به روان­‌درمانگر، نیازی به ابتلا یک وضعیت سلامت روانی تشخیص داده شده ندارید. اکثر مردم با شروع درمان، تغییرات بزرگی را در زندگی خود مشاهده می­‌کنند؛ تغییرات درونی مثبت‌­تر از جمله این موارد می‌­باشند.

 

مشکلات مرتبط با سلامت روان می‌­توانند شامل اضطراب، افسردگی، احساس انزوا یا تنهایی، مسائل مربوط به تصویر بدن، مسائل مربوط به ارزش خود، مشکلات مدیریت خشم و غیره باشند. اگر این کشمکش‌های بهداشت روانی نادیده گرفته شوند و به آن­‌ها توجهی نشود، ممکن است باعث مشکلات عمده در روابط، کیفیت خواب، شغل، عادات غذایی، خودانگیختگی و البته سلامت جسمی، روانی و عاطفی شما شوند.

 

شاید مدتی است که به پیدا کردن یک روان‌­درمانگر خوب فکر می‌­کنید. امسال سال تحقق این هدف است. با برنامه‌­ریزی برای تهیه‌ی هزینه‌ی آن شروع کنید. برای مثال کمتر بیرون غذا بخورید یا به جای خرید قهوه از بیرون، قهوه‌ی خود را در خانه درست کنید. از این هزینه به عنوان بهانه­‌ای برای شروع نکردن درمان استفاده نکنید، بلکه در پیدا کردن راهی برای سرمایه­‌گذاری بر این مقوله خلاق باشید. سپس، فهرستی از مشاوران بالینی یا روانشناسان ثبت شده محلی را پیدا کنید. بیوگرافی آن­‌ها را بخوانید و فردی را پیدا کنید که روش‌­های درمانی متناسب با نیاز شما را ارائه دهد.

 

  1. در یک کلاس ورزش گروهی ثبت نام کنید.

 

امروزه کلاس‌­های ورزشی مختلفی همچون کلاس‌های دوچرخه‌سواری داخل سالن (کلاس‌های اسپین)، کیک بوکسینگ، یوگای گرم یا تناسب اندام در آب، در دسترس هستند. یکی از بهترین تصمیماتی که می­‌توانید برای سال نو اتخاذ کنید، تصمیم‌­گیری برای فعال‌­تر بودن است. فعالیت بدنی عملا بهبود خلق و خو و سلامت روان و البته بهبود سلامت جسمانی شما را تضمین می‌­کند.

 

بسیاری از مردم متوجه می شوند که اگر کلاس ورزشی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنند، انگیزه‌ی بیش‌تری برای ورزش خواهند داشت. برای مثال، یک کلاس ورزشی، همچون اسپین، که در آن موسیقی مورد علاقه‌­ی شما پخش می­‌شود و یک مربی پرانرژی دارد، می­‌تواند انگیزه‌­ی شما برای ورزش کردن را چندین برابر افزایش دهد.

 

آزمایش کردن کلاس‌های تناسب اندام گروهی، یک راه عالی برای فهمیدن این است که از چه نوع تمرینی بیش‌تر لذت می‌برید؛ زمانی که این کلاس را پیدا کردید، مسلما تمایل خواهید داشت تا آن را ادامه دهید. توصیه می­‌کنیم که اگر کلاس تناسب اندام مورد علاقه خود را پیدا کردید، بلافاصله در آن ثبت نام کنید. به این ترتیب، مجبور می‌­شوید که در آن­‌ها شرکت کنید. زمانی که به یک برنامه متعهد باشید، رها کردن آن سخت‌­تر خواهد بود.

 

  1. مواردی که سیستم عصبی را تنظیم می‌­کند، پیدا کنید.

 

هنگامی که به طور مزمن مضطرب، تحت فشار یا استرس هستید و سیستم عصبی شما به طور مداوم بی‌نظم است، سلامتی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. یک سیستم عصبی نامنظم تا حدودی شبیه به سرخوردگی است، مانند اینکه چیزی در زندگی اشتباه است. یا اینکه ممکن است حتی زمانی که در امنیت کامل هستید هم احساس اضطراب یا ناراحتی ­کنید.

 

برای قرار گرفتن در مسیر سالم‌تر و شادتر شدن، بسیار مهم است که بفهمید کدام تکنیک‌های خودآرام‌بخشی برای خودتنظیمی سیستم عصبی شما مفید هستند؛ اینگونه می‌توانید یاد بگیرید که احساسات منفی را کاهش دهید و سیستم عصبی خود را تنظیم کنید.

 

برای سال نو تصمیم بگیرید که (از طریق آزمایش) بفهمید چه چیزی سیستم عصبی شما را تنظیم کرده و شما را آرام می­‌کند. این امر برای هر فردی متفاوت است. ایده­‌های زیر می‌­توانند به شما کمک کنند:

 

  • گردش در طبیعت

 

  • تماشای سوسو زدن شعله­‌های آتش روی شمع‌­ها یا شومینه

 

  • تماشای غروب خورشید

 

  • آواز خواندن همراه با آهنگ­‌های مورد علاقه

 

  • تماس گرفتن با یک دوست

 

  • تمرینات تنفسی خودتنظیمی

 

  • ستارگان

 

  • داشتن یک دفتر شکرگزاری

 

ارتقای فردی

 

  1. خاطرات خود را در یک دفترچه خاطرات بنویسید.

 

بسیاری از مغازه‌­های کتاب‌فروشی، مجموعه‌ی گسترده‌ای از دفترهای مخصوص خاطره‌­نویسی دارند. از آن‌جایی که خاطره‌­نویسی یک عادت بسیار سالم است که به شما کمک می­‌کند تا افکار و احساسات پیچیده‌ی خود را پردازش کرده و احساس سبکی کنید، باید به دنبال یک دفترچه‌ی مناسب برای آن باشید.

 

برای سال نو تصمیم بگیرید که هر روز در دفتر خود بنویسید، حتی اگر فقط 10 دقیقه در روز، قبل از خواب باشد. دفتر خاطرات به شما کمک می‌کند تا با پرسیدن سوالات مناسب، احساسات خود را بازتاب دهید. بسیاری از افراد متوجه شده‌اند که زمانی که نوشتن منظم روزانه را آغاز می‌کنند، احساس بهبود در سلامت روانی و عاطفی خود را تجربه می‌‎کنند.

 

  1. سعی کنید مدت زمان استفاده از تلفن هوشمند را کاهش دهید.

 

از آن‌جایی که اعتیاد به تلویزیون و اعتیاد به رسانه‌­های اجتماعی یکی از مشکلات جدی عصر حاضر می‌­باشد، ممکن است در سال جدید به برنامه‌­ای نیاز داشته باشید تا مدت زمان استفاده از آن­‌ها را کاهش دهید. بسیاری از مردم حتی نمی‌­دانند که به گوشی خود اعتیاد دارند. ممکن است با استفاده از پیاده­‌روی­‌های بیش‌تر در طبیعت­، ثبت نام در کلاس تناسب اندام گروهی یا آشپزی، راه‌­هایی برای دور شدن از صفحه‌ی نمایش تلفن همراه خود پیدا کرده و مدت استفاده از آن را کاهش دهید.

 

استفاده‌ی بیش از حد از تلفن همراه برای سلامتی شما خوب نیست، نه فقط به دلیل عدم تحرک ناشی از آن، بلکه به این دلیل که با کیفیت پایین خواب، بی­‌نظمی در رفتارهای تغذیه‌ای و نگرانی‌­های سلامت روان همراه است.

 

  1. بیش‌تر به فکر سلامتی خود باشید.

 

اگر یکی از برنامه‌­های سال نوی شما، برنامه‌­ریزی برای انجام غربالگری­‌های بهداشتی منظم و مناسب برای سن‌تان است، این کار یک هدف خارق‌العاده برای سال جدید به حساب می­‌آید.

 

به عنوان مثال، زنان نزدیک به 40 سال نیاز دارند که در مورد برنامه‌­ریزی ماموگرافی سالانه، فکر کنند. این کار به عهده‌ی شماست و اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت، اگر بدانید که به دلیل ژنتیک خود خطر بیش‌تری برای ابتلا به سرطان­‌های خاصی دارید، برنامه‌­ریزی غربالگری منظم برای این سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال ممکن است با کمک آزمایش ژنتیک سرطان و اختلالات قلبی و عصبی حنیفا متوجه شوید که طبق ساختار ژنتیکی خود خطر بیش‌تری برای ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ دارید؛ بنابراین، نیاز به برنامه‌ریزی کولونوسکوپی خواهید داشت. این معاینات منظم، یک هدف مهم در راستای حفظ سلامتی شما می‌­باشند.

 

به همین ترتیب، دفاع از سلامتی، با درخواست آزمایش‌­های خاص از طرف پزشک خانواده، بخش مهمی از مسئولیت سلامتی شما است، زیرا هیچ کس دیگری این کار را برای‌تان انجام نمی‌­دهد. به جای این که این موضوع را به دست شانس خود بسپارید، به عنوان یکی از اهداف سال نو، برای حفظ سلامتی خود برنامه‌­ریزی کنید.

پست های مرتبط