ممکن است شما هم یک بار در محل کار یا در خانه فقط برای سرگرمی تست شخصیتشناسی MBTI (تست شخصیت مایرز-بریگز) را انجام داده باشید. انجام این تست در محل کار غیرمعمول نیست، زیرا برخی از مدیران از این پرسشنامه در طول جلسات تیمسازی خود استفاده میکنند تا متوجه شوند که کدام یک از کارمندان برای همکاری با یکدگیر مناسبتر هستند. برخی از مدارس نیز از این آزمون شخصیتی محبوب برای کمک به دانشآموزان در انتخابهای شغلی بالقوهی خود استفاده میکنند. از طرف دیگر، ممکن است فقط برای سرگرمی این تست را انجام داده باشید، زیرا ابزاری است که برخی برای ارزیابی سازگاری تیپ شخصیتی افراد با یکدیگر استفاده میکنند و بررسی میکنند که کدام تیپهای شخصیتی ممکن است برای شما در روابط بهتر عمل کنند.
آزمون شخصیتشناسی مایرز-بریگز از سوالات روانسنجی تشکیل شده است که برای شناسایی نقاط قوت فردی، تیپ شخصیتی، نحوهی درک شما از جهان و ترجیحات روانشناختی مختلف در نحوهی تصمیمگیری طراحی شده است. پس از پاسخ به تمام سوالات، نتایج نشان میدهد که چه نوع شخصیتی دارید. آزمون MBTI یکی از محبوبترین تستهای شخصیتی و ابزارهای ارزیابی رفتاری است که امروزه توسط شرکتها، دانشگاهها و سایر سازمانها استفاده میشود. این آزمون بهصورت آنلاین نیز در دسترس است و برخی از سایتها آن را به صورت رایگان یا با دریافت هزینهی کم ارائه میدهند.
سالانه حداقل دو میلیون نفر در تست شخصیت MBTI شرکت میکنند. امروزه، اگر میخواهید خودتان را بهتر بشناسید و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید، میتوانید به سادگی با یک جستجوی آنلاین به این آزمون دسترسی پیدا کنید. با این حال، برخی از متخصصان اعتبار تست شخصیت MBTI را زیر سوال بردهاند زیرا در تعیین موفقیت شغلی بیتاثیر است. علاوه بر این، بسیاری از افراد هنگام شرکت در آزمون برای بار دوم، نتایج متفاوتی دریافت میکنند؛ مواردی از این قبیل، ابهاماتی در مورد قابلیت اطمینان به نتایج این آزمون ایجاد کرده است. بنابراین، آیا تست شخصیت MBTI دقیق است؟ بیایید تا این مساله را بیشتر بررسی کنیم.
ریشهی تست شخصیت MBTI
مبلغان اصلی تست شخصیت MBTI کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز بودند. آنها در سال 1942 در طول جنگ جهانی دوم، شروع به طراحی این تست کردند. هدف آنها کمک به زنانی بود که برای اولین بار به نیروی کار میپیوندند تا بفهمند چه نوع شغلی برای آنها بهتر است. ریشهی مطالعهی آنها از نظریههای کارل یونگ در مورد شخصیت، مثلا مفهوم درونگرایی و برونگرایی، سرچشمه میگیرد.
تست شخصیتشناسی مایرز-بریگز با گونهشناسی چهار خصوصیت اخلاقی آغاز شد: اجتماعی، مراقبهای، خودانگیخته و اجرایی. در نهایت، این مطالعه به تست شخصیت MBTI تبدیل شد و اولین آزمون رسمی آن در سال 1962 منتشر شد. در مجموع، ابزار ارزیابی شخصیت MBTI شامل 16 تیپ شخصیتی مختلف است که ظاهرا شخصیت فرد آزموندهنده را بر اساس پاسخ به حدود 93 سوال توصیف میکند. این سوالات ویژگیهای زیر را ارزیابی میکند:
- درونگرا (I) در مقابل برونگرا (E)
- شهودی (N) در مقابل حسی (S)
- قضاوتکننده (J) در مقابل ادراکی (P)
- منطقی (T) در مقابل احساسی (F)
پس از انجام تست، تیپ شخصیتی پیشنهادی شما از ترکیب 4 حرف ذکر شده در بالا با ترکیبهای مختلف بهدست میآید. این صفات از پاسخهایی که به سوالات آزمون دادهاید استنتاج میشود. نمونههایی از سوالات این آزمون به شرح زیر است (فقط یک پاسخ را انتخاب کنید):
- زمانی که برای سرگرمی کتاب میخوانید، آیا:
- از روشهای عجیب و غریب یا منحصر به فرد برای گفتن مسائل لذت میبرید.
- نویسندگانی را دوست دارید که منظور خود را دقیق میگویند.
- آیا بیشتر تمایل دارید:
- قبل از صحبت به آنچه خواهید گفت فکر کنید.
- هر چه به ذهن شما میرسد را سریع بازگو میکنید.
- شما بیشتر کدامیک از موارد زیر را به خاطر میسپارید؟
- اعداد و ارقام
- چهرهها و نامها
در پایان سوالات، آزمون شخصیتشناسی MBTI در نهایت یکی از 16 برچسب شخصیتی مانند INTP (درونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی)، ENFJ (برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتکننده) و غیره را به همراه ویژگیهای مربوطه که نشاندهندهی تیپ شخصیتی، ترجیحات و نقاط قوت شما است را به شما اختصاص میدهد.
16 تیپ شخصیتی MBTI
شاخصهای 4 حرفی در ابتدا توسط مایرز و بریگز برای کمک به مردم در درک تمایلات خود ایجاد شدند تا بتوانند شغلی را انتخاب کنند که بیشترین راحتی و رضایت را برای آنها فراهم میکند. امروزه بسیاری از شرکتها هنوز هم از آزمون شخصیت MBTI برای تعیین نقاط قوت و ضعف کارکنان و کمک به تطبیق آنها با نقشهای مناسب استفاده میکنند.
علاوه بر این، مدارس برای کمک به دانشآموزان در دورههای انتخاب رشتهی دانشگاه یا در جستجوی شغل برای فارغالتحصیلان، به این آزمون تکیه میکنند. برخی نیز از نتایج تست شخصیت برای ارزیابی سازگاری خود با شریک زندگی استفاده میکنند. 16 تیپ شخصیت MBTI به شرح زیر میباشند:
-
شخصیت ISTJ:
درونگرا، حسی، منطقی، قضاوتکننده. این تیپ که به بازرس معروف است، به دلیل ظاهر رسمی و جدی خود میتواند ترسناک باشد. آنها به دلیل رعایت دقیق قوانین و توجه شدید به جزئیات به این عنوان لقب گرفتهاند، بنابراین در مشاغلی که نیاز به منطق دارند پیشرفت میکنند. آنها حلقهی دوستی کوچکی دارند که به شدت به آن وفادار هستند.
-
شخصیت INFJ:
درونگرا، شهودی، احساسی، قضاوتکننده. در این تیپ که به مشاور معروف است، فرد رویاگرا بوده و چیزهای سطحی را نمیپذیرد. آنها بر دروننگری و بینشهای درونی تمرکز میکنند و همین ویژگی است که این افراد را برای مشاغل تیمی یا روانشناسی ایدهآل میکند. آنها نسبت به احساسات دیگران بسیار حساس هستند. INFJ یکی از نادرترین تیپهای شخصیتی است.
-
شخصیت INTJ:
درونگرا، شهودی، منطقی، قضاوتکننده. این تیپ به مغز متفکر معروف است که در آن فرد در تنهایی خود راحتتر بوده و ترجیح میدهد به تنهایی کار کند. آنها حلال مسائل تحلیلی هستند که به همین دلیل، در مشاغلی که به راهحلهای نوآورانه و سیستمهای منطقی نیاز دارند، پیشرفت میکنند. افراد دارای این تیپ شخصیتی بسیار وفادار بوده و در تشویق شرکای خود عالی هستند.
-
شخصیت ENFJ:
برونگرا، شهودی، احساسی، قضاوتکننده. ENFJها با عنوان بخشنده شناخته میشوند و بر احساسات و شهود متکی هستند. آنها مردممحور و بسیار همدل هستند و به همین دلیل است که برای مشاغلی که دیگران را مانند معلم یا فعالان بشردوست تشویق و ترغیب میکند مناسب میباشند. آنها همیشه آمادهی درک و حمایت از شرکای خود هستند.
-
شخصیت ISTP:
درونگرا، حسی، منطقی، ادراکی. این تیپ به عنوان صنعتگر شناخته میشود که خودجوش و غیرقابل پیشبینی بوده و در پنهان کردن ماهیت واقعی خود کاملا ماهر هستند. آنها بر تفکر منطقی تمرکز کرده که به آنها کمک میکند تا در مشاغل با فعالیت بدنی و تخصص فنی برتری پیدا کنند. آنها معمولا در روابط کاملا آرام هستند و از همه فن حریف بودن در خانه لذت میبرند.
-
شخصیت ESFJ:
برونگرا، حسی، احساسی، قضاوتکننده. این تیپ به ارائهدهنده معروف است که شبیه یک تشویقکنندهی برونگرا بوده که روحیهی اطرافیان خود را بالا میبرد. از آنجایی که آنها به طور طبیعی با مردم گرم میگیرند، در مشاغلی که از مهارتهای بینفردی استفاده میکنند، برتری دارند. آنها شرکای سنتی هستند که خواهان ساختار و ثبات میباشند.
-
شخصیت INFP:
درونگرا، شهودی، احساسی، ادراکی. معروف به ایدهآلیست هستند که معمولا درونگرا و محجوب بوده و از اوقات تنهایی در مکانهای ساکت لذت میبرند. آنها عاشق تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری هستند و همین است که این تیپ را برای مشاغلی که نیاز به بینش دارند ایدهآل کرده است. آنها دوستان خود را با حساسیت زیادی انتخاب میکنند اما آمادهی سازش با اندک افراد مورد انتخاب خود هستند.
-
شخصیت ESFP:
برونگرا، حسی، احساسی، ادراکی. معروف به مجری هستند و عاشق سرگرمی و قرار گرفتن در کانون توجه میباشند. آنها مهارتهای بین فردی قوی دارند که در شرایط کاری با انعطافپذیری و خودانگیختگی شکوفا میشوند. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP، عزیزان خود را بر هر چیز دیگری اولویت میدهند.
-
شخصیت ENFP:
برونگرا، شهودی، احساسی، ادراکی. ENFPها به عنوان قهرمانی شناخته میشوند که از زندگی کردن در یک قفس محدود متنفر است و راه منحصر به فرد خود را برای انجام کارها ایجاد میکنند. آنها تمایل دارند به جای منطق بر احساسات خود تمرکز کنند و برای مشاغلی که در آن میتوانند خلاق باشند و راهحلهای تخیلی را کشف کنند، ایدهآل هستند. آنها در روابط خود با محبت و بوده و احساسات خود را ابراز میکنند.
-
شخصیت ESTP:
برونگرا، حسی، منطقی، ادراکی. به انجامدهنده معروف هستند و فردی ریسکپذیر و خودجوش میباشند که از اشتباه کردن نمیترسند، زیرا اشتباهات خود را در در ادامه جبران میکنند. آنها در مشاغل انعطافپذیری که به مهارتهای مکانیکی نیاز دارند، شکوفا میشوند. آنها عاشق ماجراجویی هستند و از انجام فعالیتها و ماجراجویی با عزیزان خود لذت میبرند.
-
شخصیت ESTJ:
برونگرا، حسی، منطقی، قضاوتکننده. معروف به ناظر هستند و از انجام آنچه که درست است دفاع میکنند. آنها بسیار عملگرا هستند و از کمک به دیگران خوشحال میشوند، بنابراین یک موقعیت مدیریتی میتواند شغل مناسبی برای آنها باشد. آنها عاشق وجود یک روتین در روابط خود هستند و به اینکه فردی قابل اعتماد هستند، افتخار میکنند.
-
شخصیت ENTJ:
برونگرا، شهودی، منطقی، قضاوتکننده. این تیپ به فرمانده معروف است و بر تفکر منطقی و عقلانی تمرکز دارد. آنها رهبرانی طبیعی هستند که معمولا مسئولیت کارها را برعهده دارند. آنها انتظارات زیادی از شریک زندگی خود دارند و گاهی اوقات در روابطی که دارند حکمفرما به نظر میرسند.
-
شخصیت INTP:
درونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی. این افراد به عنوان متفکری شناخته میشوند که ایدههای روشنی ارائه میدهند و به راحتی با مسائل خارج از هنجار کنار میآیند. آنها در مشاغل غیرسنتی که به انعطافپذیری و استقلال نیاز دارد شکوفا میشوند. آنها به احتمال زیاد کارآفرینان بزرگی هستند. همچنین این افراد عاشقان مستقل و غیرنیازمند و نسبتا غیرمتعارف هستند.
-
شخصیت ISFJ:
درونگرا، حسی، احساسی، قضاوتکننده. معروف به پرورشدهندهای هستند که مهربان بوده و سخاوتمندانه به همه میبخشند. آنها میخواهند بهترینها را در دیگران و موقعیتها به نمایش بگذارند و موقعیت بهتری برای کارهای پشت صحنه در مشاغل ساختاریافته دارند. این افراد شرکای عالی هستند که بدون قید و شرط از عزیزان خود مراقبت میکنند.
-
شخصیت ENTP:
برونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی. این افراد به عنوان بینایی شناخته میشوند که از صحبتهای سطحی بیزار است اما بحثهای عمیق را ترجیح میدهند و خواهان انگیزش مداوم هستند. آنها عاشق کشف ایدههای جدید هستند که باعث شده است برای موقعیتهایی که به خلاقیت نیاز دارند ایدهآل باشند. آنها شرکایی خودجوش و هیجانانگیز هستند.
-
شخصیت ISFP:
درونگرا، حسی، احساسی، ادراکی. این تیپ به عنوان مولف شناخته میشود که ممکن است در ابتدا درونگرا به نظر برسند اما در درون واقعا گرم هستند. آنها از کشف چیزهای جدید لذت میبرند و ترجیح میدهند به تنهایی و دور از کانون توجه کار کنند. آنها خونسرد هستند و با خانواده و دوستان خود سازگارند.
آیا تست شخصیتشناسی MBTI دقیق است؟
برخی از متخصصان مسائلی را علیه آزمون شخصیت MBTI مطرح میکنند، زیرا برای مثال، این تست در دههی 1940 با تئوریهای آزمایشنشده بر اساس اصول کارل یونگ ایجاد شده است. حتی خود کارل یونگ اشاره کرده است که تیپهای شخصیتی پیشنهادی او فقط گرایشها و نظریههایی هستند که مشاهده کرده است و نه یک طبقهبندی شخصیتی مطلق. بنابراین، برخی از روانشناسان تست شخصیت MBTI را غیرعلمی و نسبتا غیرقابل اعتماد تلقی میکنند. آنها چنین تستی که میتوانید آنلاین بخرید را تنها یک محصول تجاری میبینند. خواندن نتایج این تست سرگرمکننده است، اما نمیتوانید به عنوان نمایش دقیقی از شخصیت خود، به آن اعتماد کنید.
مشکوک بودن اعتبار تست MBTI
برخی از مطالعات، کاربردی بودن تست شخصیت MBTI را به چالش میکشند زیرا شواهد کافی برای حمایت از اصول آن وجود ندارد. علاوه بر این، اعتبار ساختار این آزمون مشکوک است و بسیاری از متخصصان شک دارند که این آزمون واقعا بتواند نتیجهگیریهای پیشنهادی در دنیای واقعی را به دقت اندازهگیری و آزمایش کند. اعتبار تست مجدد نیز مورد سوال بوده و بیش از نیمی از افرادی که آزمایش مجدد انجام میدهند، نتیجهی متفاوتی دریافت میکنند. زمانی که دوباره در آزمون شرکت میکنید، دادن پاسخهای متفاوت غیرمعمول نیست. بنابراین، گرفتن نتیجهی متفاوت نیز چندان تعجبآور نیست، زیرا نوع پاسخ به پرسشها میتوانند بر اساس خلق و خو و تمرکز آزموندهندگان در هنگام پاسخ دادن به آزمون متفاوت باشد.
در این دوران مدرن، شرکت در آزمون MBTI از نظر برخی متخصصان بیمعنی است. آدام گرانت، روانشناس سازمانی در UPenn، به کاستیهای آزمون شاخص مایرز-بریگز اشاره میکند. این متخصص عنوان میکند: «هیچ مدرکی پشت این تست وجود ندارد، زیرا ویژگیهای اندازهگیریشده توسط این آزمون تقریبا هیچ قدرت پیشبینی در مورد میزان رضایت یا کیفیت عملکرد شما در شغل خود یا میزان خوشحالی شما در ازدواج ندارد.»
کاستیهایی در طراحی آزمون
مایکل اشتون، استاد روانشناسی در دانشگاه براک نیز خاطرنشان میکند که تست شخصیت MBTI کاستیهایی دارد زیرا تنها چهار جنبه از تفاوتهای شخصیتی افراد را ارزیابی میکند. با این حال، در واقعیت، این جنبهی آزمون ظریفتر است. یک نقص ذاتی در طراحی مفهومی آزمون به دلیل دستهبندی سیاه و سفید در چارچوب پرسش و پاسخ وجود دارد. به عنوان مثال، شما یا برونگرا هستید یا درونگرا و یا یک قاضی یا یک فرد ادراکی هستید که جایی برای بین این دو بودن ندارید. با این حال، اشتون میگوید: «افراد در بعد شخصیتی به دو دسته تقسیم نمیشوند. در عوض، افراد درجات مختلفی از ابعاد دارند».
در اصل، شما نمیتوانید یک فرد را در جعبههای مرتب با برچسبهای شخصیتی مشخص قرار دهید. ما همیشه به طور مداوم یکسان عمل نمیکنیم، زیرا در شرایط بیرونی ما تغییراتی وجود دارد. تردیدها در مورد دقت تست شخصیت MBTI به این دلیل است که ماهیت شخصیت انسان واقعا پیچیده است.
آیا باید آزمون شخصیتشناسی مایرز-بریگز را انجام دهید؟ تست MBTI هنوز کاربردهای خود را دارد.
صرف نظر از این واقعیت که نمیتوانید به دقت تست شخصیت مایرز-بریگز اعتماد کنید، هنوز هم انجام آن سرگرمکننده است و میتواند یک تجربهی یادگیری هم باشد. آزمون MBTI شما را وادار میکند که خود را انعکاس دهید، زیرا یک پرسشنامهی دروننگر است و همهی ما میتوانیم از تفکرات جدی در مورد خودمان سود ببریم.
حتی اگر برخی از متخصصان تست شخصیت MBTI را بیهوده و بیمعنی بدانند، بسیاری دیگر همچنان این آزمون را انجام میدهند. به همین دلیل است که شرکت CPP که تست MBTI را به بازار عرضه میکند سالانه حدود 20 میلیون دلار از این محصول درآمد دارد. بسیاری از افراد مجبور به شرکت در این آزمون هستند زیرا میل شدیدی به درک و شناختن بهتر خود دارند.
اگر میخواهید تمایلات، ترجیحات و خواستههای عمومی خود را بدانید، تیپهای شخصیتی MBTI همچنان مفید هستند. اگرچه ممکن است برخی از نتایج کاملا با شخصیت شما مطابقت نداشته باشند اما همچنان بینش زیادی را ارائه میدهند. یکی از کارمندان سابق Bridgewater Associate که برای شغل خود در این آزمون شرکت کرد، به اشتراک گذاشت که اگرچه این آزمون نمیتواند یک فرد را به طور کامل توصیف کند، اما ارزش واقعی آن این است که میتواند به عنوان نقطهی پرشی برای کاوش شخصیت عمل کند. شکافهای موجود در نتایج آزمون را میتوان با آنچه در مورد خود میدانید مقایسه کنید که به شما این امکان را میدهد تا در مورد آنچه میخواهید بهبود ببخشید یا آنچه را که میخواهید از آن بیشتر آگاه باشید، فکر کنید.
به عبارت دیگر، آزمون MBTI هنوز هم ابزاری موثر برای داشتن یک نگاه اجمالی به شخصیت خودتان است. این آزمون از قدرت دروننگری استفاده میکند و شما را تشویق میکند تا در مورد بینشهای ارائهشده که میتواند انگیزهی بیشتری برای شما ایجاد کند فکر کنید. نتایج آزمون میتواند شما را برای ایجاد تغییرات و تمرکز بر روی زمینههای رشد شخصی نیز ترغیب کند. مهمتر از آن، تست شخصیت MBTI ابزاری عالی برای کشف لایههای پنهان شخصیت و خود درونی شما است.
چگونه میتوانید خود را بهتر بشناسید؟
اگر میخواهید بر اساس یافتههای علمی گزارش دقیقتری در مورد جنبههایی از اینکه چه کسی هستید، داشته باشید، بدانید که آزمایشهای ژنتیک میتوانند بر اساس آنچه که در DNA شما نوشته شده است، اطلاعات زیادی در مورد شخصیتی که دارید به شما بدهند. آزمایش ژنتیک شخصیتشناسی حنیفا روشی فوقالعاده برای شناخت بهتر خود است، زیرا با تجزیه و تحلیل DNA بیش از 43 شاخص ژنتیکی مرتبط با شخصیت شما را مورد بررسی قرار میدهد.
در گزارشی که بر اساس نتایج این آزمایش تنظیم میشود، متوجه خواهید شد که DNA شما میتواند چیزهای زیادی در مورد نقاط قوت و ضعف، شخصیت، رفتار، روشهای مقابله با استرس، ویژگیهای موفقیت ژنتیکی، استعدادهای ژنتیکی احتمالی، هوش و بسیاری از صفات دیگر به شما بگوید.
علاوه بر بینشهای منحصربهفرد از شخصیت شما بر اساس ترکیب ژنتیکی، دیگر آزمایشهای مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، گزارشهایی دربارهی تبارشناسی، ویژگیهای تغذیهای و خطرات سلامتی احتمالی نیز به شما ارائه میکند. DNA منحصر به فرد شما فقط ویژگیهای فیزیکی شما را تعیین نمیکند، بلکه بر خلق و خو، رفتار، حس تمرکز، استعداد یادگیری، هوش و موارد دیگر نیز تاثیر میگذارد.
DNA برخی از ویژگیهای شخصیتی و نقاط قوت شما را ایجاد میکند. با وجود تاثیر محیط بر شخصیت و خصوصیات شما، DNA نیز نقش مهمی در شکل دادن به آن دارد. آزمایش شخصیتشناسی حنیفا، ژنهای مربوط به انتقالدهندههای عصبی که تمایل ژنتیکی شما را تعیین میکنند، تجزیه و تحلیل میکند. این گزارش بر اساس الگوی شخصیتی «پنج عاملی» که توسط DNA شما طراحی شده است، شخصیت شما را زیر ذرهبین قرار میدهد. از این رو، میتواند نقاط قوت و ضعف شما را آشکار کرده و به شما این امکان را میدهد که از بینشهای حاصل از DNA برای آزادسازی کامل پتانسیل خود استفاده کنید. حتی ممکن است ویژگیهای شخصیتی پنهانی را کشف کنید که میتوانید آنها را تقویت کنید تا به بهترین ورژن خود دست یابید.