آیا غذاهای منجمد برای سلامتی مضر هستند؟

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 10 بهمن 1401
  • 14 دقیقه مطالعه

آیا غذاهای منجمد مضر هستند و بهتر است که با محصولات تازه آشپزی کنید؟ آیا باید از غذاهای منجمد که فقط با چند دقیقه گرم کردن، آماده خوردن می‌­شوند اجتناب کنید؟ ممکن است این سوال­‌ها را بارها پرسیده باشید زیرا داستان‌های زیادی درباره مواد غذایی منجمد وجود دارد.

 

سبک زندگی پر مشغله، تهیه وعده‌های غذایی مفصل و تازه را برای بسیاری از ما غیرممکن می‌سازد، بنابراین چاره‌­ای جز استفاده از غذاهای منجمدی که سریع در مایکروویو گرم می‌­شوند، نداریم. این سبک زندگی زمان لازم برای تهیه غذا از مواد اولیه تازه را محدود می‌کند.

 

از آنجایی که غذاهای منجمد تازه نیستند، همواره آوازه‌­ی بدی داشته­‌اند. علاوه بر این، تصور بر آن است که این نوع غذاها حاوی سدیم، مقدار زیادی چربی و مواد نگهدارنده هستند. با در نظر گرفتن این موارد، جای تعجب نیست که چرا مردم همواره در مورد مضر بودن یا نبودن غذاهای یخ‌­زده سوال دارند.

 

اقلام منجمد می‌­توانند انتخاب سالمی باشند، اما به یاد داشته باشید، اینکه چه نوع ماده غذایی منجمدی را انتخاب می­‌کنید می‌­تواند تفاوت زیادی در سلامتی‌تان ایجاد کند. شما می­‌توانید فریزر خود را به محلی برای نگهداری غذاها و میان­وعده‌­های سالمی تبدیل کنید که در عرض چند دقیق آماده مصرف خواهند بود.

 

اسموتی

 

آیا غذای منجمد مضر است: نظر علم درباره غذاهای منجمد

 

زمانی که پرسش «آیا غذاهای منجمد مضر هستند؟» مطرح می‌شود، جواب همیشه یک بله قطعی نیست. در واقع پاسخ این سوال بستگی به چیزی‌هایی دارد که در فریزر خود نگهداری می‌­کنید. برای مثال زمانی که عجله دارید احتمالا ترجیح می­‌دهید به جای آن­ که وقت خود را صرف خورد کردن سبزیجات کنید، یک بسته سبزی خرد­شده از فریزر برداشته و سرخ کنید.

 

مطالعات نشان می‌­دهند که محصولات منجمد در اوج تازگی، مواد مغذی خود را حفظ می­‌کنند. به طور کلی، ویتامین موجود در سبزیجات و میوه‌های یخ­‌زده تفاوت چندانی با شکل تازه آن‌­ها ندارد. با اینکه مواد غذایی یخ‌نزده به نظرتان تازه‌­تر می­‌رسد اما این بدان معنی نیست که مواد منجمد تازه نیستند.

 

به خاطر داشته باشید که میوه‌­ها و سبزیجات منجمد تحت انجماد ناگهانی قرار می­‌گیرند. این روش طراوت و عطر و طعم محصول و در نتیجه، کیفیت آن را حفظ کرده و تازگی آن با محصولات یخ‌­نزده قابل مقایسه است. همچنین محصولات منجمد نسبت به محصولات تازه ماندگاری بیشتری داشته و می‌­توانند از به هدر رفتن غذا جلوگیری کنند.

 

با این حال، باید انتظارات خود در مورد میوه­‌ها و سبزیجات منجمد را مدیریت کنید. به عنوان مثال، هویج، ذرت، کلم‌بروکلی، نخودفرنگی، لوبیا و گل‌کلم به خوبی منجمد می‌­شوند. سرآشپزها توصیه می­‌کنند که مقداری از این سبزیجات را در فریزر خود نگهداری کنید زیرا به شما در برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی کمک می­‌کند. در مقابل، بافت و قوام برخی از اقلام مانند زغال‌اخته و توت‌فرنگی پس از منجمد شدن تغییر یافته و بهتر است که برای درست کردن اسموتی و یا ماست میوه‌­ای استفاده شوند.

 

سبزیجات منجمد

 

شایعه رایج: همه غذاهای منجمد حاوی مواد نگهدارنده هستند

 

بسیاری از افراد ناآگاهانه معتقدند که غذاهای منجمد حاوی مواد نگهدارنده هستند، به همین دلیل هنگامی که از آن‌­ها درباره مضر بودن مواد غذایی منجمد بپرسید جواب آن­ها قطعا مثبت است. این یک تصور اشتباه است که تمام مواد غذایی منجمد حاوی مواد نگهدارنده، رنگ‌­های مصنوعی و رنگ­‌های غذایی هستند. در واقع، این مواد افزودنی برای منجمد کردن غذا اصلا ضروری نیستند.

 

به خاطر داشته باشید که انجماد یک روش نگهداری قدیمی است که نسبت به روش­‌های دیگر مانند نمک‌زدن یا پختن، برای حفظ ارزش غذایی، طعم و بافت غذا بهتر است. همچنین دمای پایین از رشد میکروارگانیسم‌­ها جلوگیری می­‌کند، واکنش­‌های شیمیایی را کاهش می‌­دهد و واکنش‌­های متابولیک را به تاخیر می­‌اندازد. بنابراین بسیاری از غذاهای آماده یخ‌­زده در یخچال سوپرمارکت­‌ها لزوما حاوی افزودنی­‌های مضر نیستند زیرا خود فرایند انجماد، یک نگهدارنده طبیعی است.

 

شاید باورتان نشود اما بسیاری از غذاهای ی‌خ­زده از مواد با کیفیت تهیه می‌­شوند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین غذای آماده منجمد را خریداری می‌کنید، باید به برچسب موجود بر روی آن دقت کنید. برخی دارای برچسب­‌هایی مانند موارد زیر هستند:

 

  • پنیر 100% واقعی
  • گندم کامل
  • ارگانیک
  • کم‌سدیم
  • کم‌چرب
  • مناسب رژیم کتو
  • قند کم
  • بدون مواد افزودنی

 

بنابراین بهتر است که برای انتخاب غذاهایی که در فریزر خود قرار می­‌دهید کمی وقت صرف کنید و مغذی‌­ترین‌ها را برگزینید. اگر هنوز هم به مضر بودن غذاهای یخ‌­زده شک دارید به یاد داشته باشید که همه غذاهای بسته‌­بندی لزوما برای سلامت شما مضر نیستند.

 

غذای منجمدی که با دقت و با توجه به نیازهای فردی انتخاب شده است برای افرادی که به دلایل مختلف، زمانی برای غذا پختن ندارند انتخابی عالی است. برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن مهارت آشپزی و یا عدم علاقه به آن به وعده‌­های غذایی آماده متوسل می­شوند. البته برخی از وعده‌های غذایی منجمد هرگز نمی­‌توانند جایگزین غذاهای تازه شوند. مثلا یک پیتزای یخ‌­زده پس از گرم‌شدن می­‌تواند بسیار خوشمزه باشد اما غذایی مانند استیک با پوره سیب‌زمینی وقتی تازه درست شده باشد طعم بهتری دارد.

 

اشتباه: همه غذاهای منجمد با نمک فراوان فرآوری شده­‌اند

 

برخی از مواد غذایی منجمد فرآوری‌شده و سرشار از سدیم هستند زیرا نمک اغلب برای حفظ بافت و طعم استفاده می­‌شود. با این حال، امروزه به دلیل تغییر دیدگاه­­‌های مردم درباره سلامتی، تولیدکنندگان کمتر از این روش‌­ها استفاده می­‌کنند. تکامل فرهنگ تناسب اندام و سلامت، برندهای مواد غذایی را وادار کرد که غذاهایی سالم‌­تر و با سدیم کمتر را تولید کنند.

 

بهترین راه این است که برچسب و لیست مواد تشکیل‌دهنده مواد غذایی بسته‌بندی شده­ای که خریداری می‌­کنید را بخوانید. این نکات می‌­توانند کمک‌کننده باشند:

 

  • به چند ماده اول فهرست توجه بیشتری داشته باشید زیرا مواد تشکیل‌­دهنده از بیشترین به کمترین مقدار مرتب شده­‌اند.
  • به دنبال محصولاتی با فهرست کوتاه‌تر بروید، زیرا فهرست طولانی‌تر شانس داشتن مواد افزودنی را افزایش می‌دهد.
  •  اقلامی را انتخاب کنید که سدیم کمتر از 600 میلی­‌گرم داشته باشند.
  • چربی محصولات را براساس نتایج آزمایش ژنتیک تغذیه خود انتخاب کنید.
  • تعداد کالری و اجزای غذایی در هر وعده را بخوانید.

 

مزایا و معایب استفاده از محصولات و مواد غذایی منجمد

 

خرید محصولات و غذاهای منجمد این امکان را به شما می­دهد که از انواع میوه‌های تابستانی مورد علاقه خود، حتی در فصل زمستان نیز لذت ببرید یا پس از یک روز پرمشغله، در حداقل زمان ممکن، از یک وعده غذایی خوشمزه لذت ببرید.

 

به گفته متخصصان آشپزی، انجماد بهترین راه نگهداری و حفظ مواد مغذی است. بنابراین اگر توانایی خرید مواد تازه را ندارید، غذاهای منجمد جایگزین مناسبی هستند.

 

با این وجود مواد غذایی منجمد فقط یک جایگزین برای غذاهای تازه هستند و به هیچ عنوان نباید تنها وعده­‌های غذایی زندگی شما باشند. برای دستیابی به سلامتی مطلوب، باید میزان متعادلی از غذاهای تازه و منجمد را مصرف کنید تا بدنتان پنج گروه اصلی غذایی را دریافت کند. در اینجا بخشی از مزایا و معایب محصولات منجمد آورده شده است.

 

معایب

مزایا

برخی از اقلام حاوی مواد نگه‌دارنده هستند بنابراین برچسب­‌ها را بخوانید.

باعث صرفه­‌جویی در وقت می­‌شود چرا که نیاز به خرد کردن مواد اولیه ندارید.

برخی از برندها کیفیت پایین‌­تری دارند.

می‌­توانید از محصولات فصلی لذت ببرید.

اگر از روش انجماد سریع استفاده نشده باشد ممکن است بخشی از مواد مغذی از دست بروند.

می‌­توانند از نوع تازه آن ارزان­‌تر باشند.

برخی از غذاهای منجمد طعم و بافت متفاوتی نسبت به غذای تازه دارند.

در روز­هایی که استرس دارید و تحت فشار هستید گزینه‌­ی مناسبی هستند.

ممکن است وجود غذای منجمد در فریزر خود را فراموش کنید و غذا به هدر برود.

ماندگاری زیادی دارند.

سوختگی فریزر می­‌تواند مشکل‌­ساز شود.

خودتان نیز می‌­توانید سبزیجات و پیش­‌غذاهای یخ‌­زده درست کنید.

تنظیم نادرست دمای فریزر می‌­تواند کیفیت این نوع از غذاها را به خطر بیاندازد.

منجمد کردن جلوی رشد باکتری­‌های مضر را می‌­گیرد.

انتخاب­‌هایتان محدود خواهند بود.

می‌­تواند ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد.

باید تاریخ انقضا را در نظر داشته باشید.

به شما در برنامه‌­ریزی غذایی آزادی عمل می­‌دهد.

 

 

اگر می‌پرسید که آیا غذای منجمد مضر است یا نه، پاسخ این است که به خودتان بستگی دارد. همانطور که در بالا گفته شد، خرید محصولات و مواد غذایی منجمد مزایا و معایب زیادی دارد.

 

اگر انرژی یا زمان لازم برای تهیه و طبخ غذا را ندارید، غذای منجمد می‌­تواند جایگزین خوبی باشد. به عنوان مثال، یک کاسه اسموتی توت و موز یخ‌زده یک میان‌وعده غذایی سریع و سالم است که وقت زیادی از شما نمی­گیرد.

 

آیا باید استفاده از غذاهای منجمد را در برنامه زندگیمان قرار دهیم؟

 

زمانی که سرتان شلوغ است و وقت غذا پختن ندارید، غذاهای منجمدشده بهترین گزینه هستند. نکته اصلی خواندن برچسب­‌ها و انتخاب بهترین محصولات با مواد اولیه با کیفیت بالا است. برای پرهیز از افزودنی­‌ها و سدیم و چربی بیش از حد، زمانی را برای مطالعه لیست مواد تشکیل دهنده و محتوای غذایی اختصاص دهید.

 

اگر انتخاب‌­های سالم­تری داشته باشید، غذاهای منجمد می‌­توانند گزینه­ مناسبی برای وعده‌­های غذایی شما باشد. زمانی که برای تهیه غذای خانگی عجله دارید و برای پوست‌کندن و خردکردن سبزیجات وقت ندارید، مواد غذایی منجمد یک موهبت هستند. مواردی مانند گوشت مرغ ارگانیک که می‌­توانید در سرخ کن بدون روغن بریزید، نیازهای پروتئینی شما را برآورده کرده و لذت یک غذای خوشمزه را به شما می­دهد.

 

از طرف دیگر، اگر وقت دارید، می‌توانید خودتان غذاهای منجمد درست کنید. به عنوان مثال، هویج به خوبی یخ می­‌زند. اگر غذاهای آماده فریز شده را خودتان درست کنید، حداقل، مواد تشکیل دهنده‌ای که در وعده‌های غذایی شما وجود دارد را می­‌دانید. به عنوان مثال، خورشت‌­ها، سوپ­‌ها و سس‌­ها به خوبی یخ می‌­زنند. اگر غذا را به درستی ذخیره کنید، پس از ذوب شدن می‌­توان آن را با خیال راحت مصرف کرد.

 

برای تصمیم­‌گیری درباره نیازهای غذایی خود آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا را نیز در نظر بگیرید. این آزمایش جامع می‌­تواند اطلاعاتی در مورد حساسیت­‌های غذایی احتمالی و رژیم غذایی مناسب‌تان را به شما ارائه دهد تا بتوانید بر اساس ساختار ژنتیکی منحصر به فردتان، مواد مغذی ضروری را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

 

پست های مرتبط