رژیم‌هایی که هرگز نباید امتحان کنید!

  • منبع: circle Dna
  • سه شنبه 15 آذر 1401
  • 9 دقیقه مطالعه

زمانی که می‌خواهید وزن خود را به سرعت کاهش دهید، امتحان کردن یکی از رژیم‌های غذایی افراطی که در اینترنت می‌بینید می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

 

گاهی اوقات که از اضافه وزن خود ناراضی هستید، حاضرید به هرکاری دست بزنید تا به وزن مورد نظرتان برسید. این کاملا قابل درک است و احتمالا همه ما تجربه‌اش را داشته‌ایم. از سوی دیگر داشتن دید مثبت نسبت به بدن همیشه آسان نیست و بهبود مشکلات مربوط به تصویر بدن، زمان می‌برد. با همه این‌ها، رژیم‌های غذایی افراطی نیز چیزی نیست که باید انجام شود، و شما نباید یک رژیم غذایی افراطی را امتحان کنید.

 

برخی از این رژیم‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند و کاهش وزن سریع می‌تواند بر سلامت و متابولیسم شما تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله در مورد مضرات کاهش وزن سریع صحبت خواهیم کرد. به علاوه رژیم غذایی افراطی را معرفی کرده و در مورد خطرات مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد تا بتوانید در مورد تغذیه خود آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

رژیم‌های افراطی چه رژیم‌هایی هستند؟

 

رژیم های افراطی معمولا به عنوان رژیم‌های کراش نیز شناخته می‌شوند و شامل محدودیت‌های شدید غذایی و دریافت کالری می‌باشند تا به سرعت وزن کم کنید. این پروسه شامل حذف اکثر (یا همه) گروه‌های غذایی اصلی از رژیم غذایی است.

 

برخی از شناخته شده‌ترین رژیم‌های غذایی افراطی عبارتند از:

 

رژیم آبمیوه

رژیم تخم‌مرغ

رژیم غذایی سوپ کلم

رژیم غذایی شربت‌ افرا

 

دلیل محبوبیت این رژیم‌های غذایی این است که گرفتن نتایج سریع از این رژیم‌ها، بسیار ساده‌تر از این است که وقت بگذاریم و به پیامدهای طولانی‌مدت رژیم‌های افراطی بر سلامت خود فکر کنیم. نتایج این رژیم‌ها پایدار نیست و افراد پس از اتمام دوره رژیم، مجددا و به سرعت به وزن قبلی باز می‌گردند. علاوه بر این، متخصصان علوم پزشکی دریافته‌اند که به دلیل نتایج غیرواقعی این نوع رژیم، خطر ابتلا به اختلالات غذایی طولانی‌مدت، افزایش می‌یابد.

 

چاقی

 

در یک رژیم غذایی افراطی چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

 

وقتی تعداد کالری دریافتی بدنتان را به شدت محدود می‌کنید، بدن به حالت زنده ماندن می‌رود زیرا با توجه به شرایط این برداشت را می‌کند که  غذای کافی برای تغذیه وجود ندارد و بنابراین نیاز است که انرژی را حفظ کند.

 

در نتیجه، در طول یک رژیم غذایی افراطی، بدن شما چربی کمتری می‌سوزاند، زیرا بدن در حالت عادی از چربی‌ها تغذیه می‌کند، حالا که بدن در حالت گرسنگی و کمبود غذا قرار دارد، سعی می‌کند کمتر انرژی بسوزاند.

 

به همین دلیل رژیم‌های افراطی منجر به از دست رفتن توده بدون چربی بدن مانند ماهیچه‌ها و چربی‌های بین آن‌ها می‌شوند. از دست دادن این توده می‌تواند باعث ضعف و شکنندگی شود. از دست دادن عضلات اثرات مضری روی متابولیسم و قدرت بدنی دارد.

 

بنابراین، اگرچه کاهش وزن حاصل از رژیم بسیار خیره‌کننده است، اما حقیقت این است که شما چربی از دست نمی‌دهید بلکه در حال از دست دادن عضلات خود هستید.

 

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی افراطی می‌تواند منجر به پایین آمدن قندخون شود که باعث می‌شود احساس بی‌حالی و گرسنگی بیش از حد معمول داشته باشیم.

 

قندخون پایین باعث ایجاد مه مغزی و سرگیجه می‌شود و به راحتی می‌تواند چرخه خطرناکی از پرخوری و گرسنگی را ایجاد کند که پتانسیل ایجاد اختلالات خوردن را تقویت می‌کند.

 

سایر خطرات رژیم غذایی افراطی چیست؟

 

در پیش گرفتن یک رژیم غذایی افراطی خطرات دیگری نیز دارد:

 

ضربان قلب غیرطبیعی

کم‌آبی بدن

سرگیجه

عدم تعادل الکترولیت

نقرس

تحریک‌پذیری

سردرد

ریزش مو

 

علاوه بر تحقیقات در خصوص موارد فوق، مطالعات و مشاهداتی نیز برروی سایر خطرات رژیم غذایی افراطی انجام شده است:

 

سنگ کیسه صفرا و حملات کیسه صفرا

 

کاهش وزن سریع، شانس تشکیل سنگ کیسه صفرا (که می تواند بسیار کوچک یا به اندازه توپ گلف باشد) را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. سنگ کیسه صفرا باعث حملات فوق‌العاده دردناک کیسه صفرا می‌شود و می‌تواند شما را کاملا بیمار کند. به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا احتمالا به دلیل تغییرات شدید در متابولیسم چربی هنگام کاهش وزن سریع است.

 

سوءتغذیه

 

از آنجایی که رژیم‌های افراطی شامل محدودیت شدید مواد مغذی و حذف برخی گروه‌های غذایی است، تداوم منظم آن‌ها می‌تواند منجر به سوءتغذیه و بیماری شود. محرومیت غذایی در کوتاه مدت اثر نامطلوبی نخواهد داشت و رزِم‌های بلند مدت است که نگران‌کننده هستند.

 

تضعیف سیستم ایمنی

 

هنگامی که بدن شما مواد مغذی مورد نیاز خود را برای عملکرد صحیح دریافت نمی‌کند، به سیستم ایمنی بدن شما آسیب وارد می‌شود. قدرت مقابله بدن با ویروس‌ها و باکتری‌ها کم می‌شود زیرا به اندازه کافی قوی نیست و نمی‌تواند گلبول‌های سفید مورد نیاز را تولید کند.

 

در نتیجه، احتمالا بیشتر اوقات بیمار می‌شوید و بهبودتان ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. حتی بریدگی‌ها و خراش‌ها ممکن است مدت زمانی بیشتر از حد معمول بهبود یابند.

 

خستگی

 

از آنجایی که بدن شما مواد غذایی مورد نیاز یا کالری کافی دریافت نمی‌کند، زودتر و بیش از حد معمول خسته می‌شوید. حتی پس از یک خواب کامل، احتمالا در طول روز انزيی خود را به سرعت از دست می‌دهید.

 

ریباندینگ یا یویوینگ

 

در جریان رژیم‌های افراطی، حفظ وزن متعادل بسیار سخت‌تر از کاهش وزن است. که به دلیل حالت گرسنگی است که قبلا ذکر شد، بدن نمی‌داند وعده غذایی بعدی چه زمانی خواهد بود، بنابراین متابولیسم کند می‌شود و چربی بیشتری را ذخیره می کند. در ادامه وزنی که از دست داده‌اید را خیلی سریع‌تر به دست خواهید آورد.

 

رژیم‌های غذایی افراطی هیچ سودی ندارند!

 

تحقیقات بسیار کمی نشان‌دهده مفید بودن رژیم‌های غذایی افراطی هستند. به جز کاهش وزن کوتاه‌مدت که پایدار هم نیست و برای رسیدن به آن، سلامت کلی خود را به خطر انداخته‌اید. کاهش وزن در عرض چند هفته ممکن است احساس خوبی به شما بدهد، اما اثرات طولانی مدت آن بر بدن و خطرات احتمالی بیماری‌زایی، ارزش آن را ندارد.

 

با توجه به DNAتان می‌توانید سالم‌ترین برنامه غذایی را داشته باشید

 

ژن‌هایتان می‌توانند نکات زیادی را در مورد برنامه غذایی مناسب شما بگوید، مثلا مانند رژیم مدیترانه‌ای برایتان بهتر است یا رژیم کم‌کربوهیدرات. بسته به ساختار ژنتیکی که دارید، بدن شما به برخی رژیم‌های غذایی بهتر پاسخ می‌دهد. با انجام آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا و مطالعه گزارش تغذیه و آشنایی با رژیم ژنتیکی، متوجه این موضوع شوید.

 

رژیم‌های غذایی افراطی خطرات بالقوه بسیار زیادی برای سلامتی دارند و هدف از این رژیم‌ها، دستیابی به کاهش وزن شدید است و حفظ آن بدون وارد شدن به یک چرخه غذایی مضر و اجتناب از خوردن، تقریبا غیرممکن خواهد بود.

 

بهترین رژیم‌های غذایی، رژیم‌هایی هستند که شما را به سمت عادات غذایی سالم‌تر پیش می‌برند و در مدت طولانی منجر به کاهش وزن سالم، بدون تاثیر منفی بر متابولیسم یا سلامت شما می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط