تفاوت‌های اگزما و پسوریازیس

  • منبع: circledna
  • چهارشنبه 03 آبان 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

وقتی صحبت از پسوریازیس و اگزما به میان می­‌آید، مهم است که بدانیم پسوریازیس و اگزما دو بیماری پوستی بسیار متفاوت هستند که اغلب علائم مشابهی دارند.

 

اگر پوست خشک، خارش‌­دار، قرمز یا ملتهب دارید، احتمالا لوسیون­‌ها و کرم­‌های تسکین­‌دهنده مختلفی را برای تسکین پوست خود امتحان کرده­‌اید. با این حال، اگر هر چقدر هم که تلاش می­‌کنید نمی­‌توانید پوست خود را آرام کنید، این علائم مزمن می‌­تواند نشانه­‌ای از یک بیماری پوستی باشد. اگزما و پسوریازیس هر دو بیماری­‌های پوستی هستند که علائم مشترکی مانند خشکی پوست، التهاب و خارش دارند. بدون تشخیص حرفه‌­ای، ممکن است این دو بیماری با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. علیرغم داشتن علائم مشابه، درمان‌های متفاوتی برای هر یک از این بیماری‌های پوستی وجود دارد، و همچنین این دو اغلب علل متفاوتی دارند. لازم به ذکر است که محرک‌های محیطی متفاوتی نیز برای شیوع یا شعله‌ور شدن آن­ها وجود دارد.

 

دلایل ایجاد اگزما و پسوریازیس

 

هم پسوریازیس و هم اگزما می­‌توانند ناشی از ژنتیک فرد باشند و در اعضای خانواده وجود داشته باشد. با این حال، تصور می­‌شود که پسوریازیس به دلیل یک مشکل در سیستم ایمنی ایجاد می‌­شود؛ این امر باعث می­‌شود که سلول­‌های پوستِ سالم به اشتباه مورد حمله قرار گیرند.

 

علاوه بر این، این مشکل سیستم ایمنی باعث می‌شود که سلول‌های پوست خیلی سریع‌تر از حد طبیعی رشد کنند و سلول‌های مرده روی سطح آن انباشته شده و باعث ایجاد لکه‌های ضخیم و زبر یا پوست اضافه شوند. سلول‌های پوست، روی هم انباشته شده و پوسته‌های سفید یا نقره‌ای رنگی را ایجاد می­‌کنند (این یکی از ویژگی‌های متمایز پسوریازیس است).

 

پسوریازیس می‌­تواند توسط عوامل محیطی خاص بدتر شود. به عنوان مثال، آسیب به پوست می‌­تواند باعث بروز پسوریازیس شدید شود. این آسیب‌­ها شامل آفتاب سوختگی شدید، نیش حشرات، بریدگی یا خراش است. مصرف بیش از حد الکل و سیگار کشیدن نیز می­‌تواند باعث بروز پسوریازیس شود.

 

از سوی دیگر، دلیل اگزما را می‌­توان در محرک­‌های محیطی ردیابی کرد و علاوه براین، یک پیوند ژنتیکی قوی هم برای آن وجود دارد. آب و هوای خاص و قرار گرفتن در معرض آلاینده­‌ها بر افراد مبتلا به اگزما تاثیر می­‌گذارد و علائم آن­ها را شدیدتر می­‌کند. علل اگزما را می‌­توان در آلرژن­‌های موجود در محیط بیمار، محرک‌­ها، میکروب‌­ها، آب و هوا، استرس، هورمون­‌ها و حتی برخی غذاها جستجو کرد.

 

از آنجایی که درمان پسوریازیس با اگزما متفاوت است، دانستن اینکه آیا اگزما دارید یا پسوریازیس، اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه، هر دوی این بیماری­‌های پوستی مسری نیستند اما می‌­توانند به عفونت­‌های پوستی تبدیل شوند. تشخیص تفاوت بین اگزما و پسوریازیس برای یک متخصص پوست آسان است، اما ممکن است برای چشم آموزش­‌ندیده شما سخت باشد.

 

ابتدا به تعاریف اساسی اگزما و پسوریازیس می‌­پردازیم و سپس، روش‌های مختلف تمایز این دو بیماری پوستی را توضیح خواهیم داد تا بتوانید درمان مناسب پسوریازیس و اگزما را جستجو کنید:

 

پسوریازیس چیست؟

 

پسوریازیس یک اختلال پوستی مزمن است که باعث ایجاد بثورات پوستی همراه با لکه­‌های خارش‌­دار و پوسته پوسته شدن قسمت­‌های مختلف بدن می­‌شود. این عوارض بیشتر در آرنج، زانو، پوست سر و بالاتنه دیده می­‌شوند. این بیماری پوستی باعث می‌­شود که سلول­‌های پوست تا 10 برابر سریع­تر از حد طبیعی تکثیر شوند و در نتیجه علائم ذکر شده در بالا ایجاد می­‌شود. لازم به ذکر است که این بیماری مسری نیست.

 

در حالی که اگزما می­‌تواند در هر سنی رخ دهد، شروع پسوریازیس در بزرگسالان شایع­‌تر است. پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که درمان ندارد، اما قابل مدیریت است.

 

اگزما

 

اگزما چیست؟

 

اگزما یک بیماری التهابی پوستی با علائم مشابه پسوریازیس است. اگزما که به آن «درماتیت آتوپیک» نیز گفته می‌­شود، یک بیماری شایع پوستی است که باعث خارش، خشکی، التهاب پوست و بثورات پوستی می­‌شود. اگزما در هر سنی و حتی در کودکان رخ داده و می­‌تواند شعله‌­ور شود و بسیار تحریک­‌کننده و ناراحت­‌کننده باشد، اما هرگز مسری نیست. اگزما اغلب در سراسر بدن ظاهر می­‌شود و انواع مختلفی از اگزما نیز وجود دارد.

 

آیا پسوریازیس یا اگزما دارید؟ چگونه تفاوت را تشخیص دهید؟

 

ما می‌­­دانیم که پسوریازیس و اگزما علائم مشابهی مانند بثورات پوستی، پوست خشن و خارش دارند، هر دو بیماری پوستی هستند و هر دو، شرایطی مزمن (طولانی مدت) می‌­باشند. علاوه بر این، هیچ یک از این بیماری­‌ها مسری نیست، اما هر دو می­‌توانند منجر به عفونت شوند.

 

در ادامه چند راه برای تشخیص تفاوت بین پسوریازیس و اگزما آورده شده است:

 

تفاوت­‌های کلیدی در میزان خارش

 

وقتی صحبت از تمایز بین پسوریازیس و اگزما به میان می‌­آید، شدت خارش یک عامل کلیدی است. پسوریازیس نسبت به اگزما، خارش خفیف‌تری دارد و حتی گاهی اوقات، ممکن است مانند یک احساس سوزش باشد. در مقابل، اگزما می‌­تواند خارش بسیار شدیدتری داشته باشد، بنابراین بیماران معمولا مقاومت کمتری در برابر خاراندن بدن خود دارند.

 

مکان عارضه

 

اگزما معمولا در سراسر بدن ظاهر می­‌شود، در حالی که پسوریازیس تنها در برخی از قسمت­‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، پسوریازیس بیشتر در زانو، آرنج، تنه، پوست سر، اندام تناسلی، کف دست و پا دیده می­‌شود. اگزما می‌­تواند در این نواحی و همچنین در بسیاری از نواحی دیگر رخ دهد.

 

شروع بیماری

 

معمولا اگزما در کودکان بسیار خردسال ظاهر می­‌شود و در برخی از آن­ها، این بیماری با بزرگ­تر شدن فرد از بین می­‌رود. گاهی اوقات، بزرگسالان هم می‌­توانند علائم اگزما را در سنین بالا نشان دهند.

در همین حال، پسوریازیس به طور معمول در بزرگسالان جوان و افراد مسن ظاهر می­‌شود. از آنجایی که پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است، یک بیماری مزمن و مادام­‌العمر هم می­‌باشد.

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب

 

برای افرادی که از پسوریازیس رنج می‌­برند، قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌­تواند علائم آن­ها را کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش رشد غیرطبیعی سلول­‌های پوست را کند می‌­کند. از سوی دیگر، برای افرادی که با اگزما دست و پنجه نرم می­‌کنند، تحمل هوای گرم سخت­‌تر است. علاوه بر این، تعریق مداوم می­‌تواند منجر به شعله‌­ور شدن پوست شود.

 

اگر مطمئن نیستید که چه نوع بثوراتی دارید، بهتر است با یک متخصص پوست، مشورت کنید. با تشخیص مناسب، می­‌توانید درمان­‌ها یا برنامه مدیریتی مناسب را دریافت کنید.

 

آیا در معرض خطر ابتلا به اگزما یا پسوریازیس هستید؟

 

اگر سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این بیماری­‌ها را داشته باشید، احتمال ابتلا به اگزما و پسوریازیس در شما بیشتر است. تغییرات در ژن‌­­ها یا جهش­‌هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می­‌شوند نشان می‌­دهد که ژنتیک در شکل­‌گیری علائم نقش دارد. تحقیقات نشان می­‌دهد که جهش در ژن­‌هایی که پروتئین خاصی را کنترل می­‌کنند و به بدن کمک می­‌کنند تا لایه­‌ای سالم از پوست را حفظ کند، منجر به اگزما می‌­شود. هنگامی که سطح پروتئین غیرعادی باشد، این حالت نامتعادل، سد پوستی را تغییر داده و اجازه می­‌دهد تا رطوبت از آن خارج شود. در نتیجه، پوست، شکننده شده و در برابر محرک‌ها، به‌ویژه آن­‌هایی که از محیط بیرون می‌آیند، حساس‌تر خواهد شد.

 

هر دوی پسوریازیس و اگزما می­‌توانند تا حدی توسط عوامل محیطی ایجاد شوند. به عنوان مثال، اگر در بخشی از جهان با شرایط آب و هوایی سخت، مانند هوای بسیار سرد و یا هوای بسیار گرم زندگی می­‌کنید، خطر ابتلا به این بیماری­‌های پوستی افزایش می­‌یابد. قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل محیطی می‌­تواند باعث تغییر سیستم ایمنی شود. آلاینده­‌های هوا، دود، عطرها، صابون­‌ها و موارد مشابه از جمله این عوامل هستند. به طور معمول، سیستم ایمنی از بیماری­‌هایی مانند ویروس­‌ها و باکتری­‌ها جلوگیری می­‌کند. با این حال، هنگامی که سیستم ایمنی بدن به دلیل عوامل خارجی تغییر می­‌کند، می­‌تواند منجر به التهاب پوست، ضعیف شدن سد پوستی و همچنین خشک شدن پوست شود.

 

اگر می‌خواهید خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را متوجه شوید و همچنین درباره سایر ویژگی‌های ژنتیکی پوست خود بیشتر بدانید، می‌توانید آزمایش ژنتیک پوست حنیفا را انجام دهید. این آزمایش جامع DNA، استعداد ژنتیکی شما برای ابتلا به برخی از بیماری‌های پوستی و همچنین تغییرات ژنتیکی احتمالی که منجر به بروز صفات پوستی مختلف در شما شده­‌اند را بررسی می‌­کند. این گزارش‌ همچنین شامل اطلاعاتی درباره حساسیت شما به برخی از آلرژن‌ها نیز می‌­باشد.

 

مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، به جز آزمایش پوست، 15 گزارش جامع دیگر از جمله گزارش‌های تغذیه‌ای را نیز ارائه می‌کند که می‌تواند به شما در جلوگیری از حساسیت‌هایی که منجر به شعله‌ور شدن بیماری می­‌شوند، کمک کند. چنین آزمایش­‌هایی به شما کمک می­‌کند تا بدن خود را درک کرده و در برابر مشکلات سلامتی احتمالی آماده شوید.

پست های مرتبط