شکلات بخوریم؟ نخوریم؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 14 تیر 1402
  • 13 دقیقه مطالعه

فردا روز جهانی شکلات است. شاید شما هم بخواهید این روز را با خوردن کمی شکلات جشن بگیرید. اما آیا شکلات برای سلامتی‌تان هم مفید است؟

 

البته که شکلات خوردن فقط برای روز شکلات نیست.

 

شکلات که در میان قبیله مایا به نام "غذای خدایان" شناخته شده بود، می‌­تواند باعث مشکلات متعددی همچون چاقی یا دیابت شود. با این حال، وقتی که از دریچه علم به این خوراکی خوشمزه نگاه کنید متوجه می‌­شوید که در نهایت مجبور نیستید در مورد خوردن آن آنقدرها هم احساس گناه کنید.

 

مانند بسیاری از چیزهای دیگر، شکلات صرفا بد یا صرفا خوب نیست.

 

شکلات

 

اگر به درستی از شکلات استفاده کنید، می‌­توانید از فواید متعدد آن برای سلامتی بهره‌­مند شوید.

در این مقاله، هر آنچه که باید درباره شکلات بدانید را به شما خواهیم گفت.

 

فواید و مضرات شکلات برای سلامتی

 

مطالعات زیادی در دنیای تغذیه نشان می­‌دهند که خوردن شکلات می‌­تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. یک گزارش از دانشگاه‌های کمبریج، منچستر، آبردین و آنگلیا شرقی نشان داد، افرادی که روزانه 100 گرم شکلات می‌خورند، 11 درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

 

در سال 2019، مطالعه­‌ای که در مجله بین‌­المللی تحقیقات محیطی منتشر شد نشان داد که شکلات تلخ می‌تواند کنترل گلوکز، سلامت قلب و عروق و عملکرد جنسی را بهبود بخشد.

 

فواید سلامتی شکلات، ناشی از وجود فلاونوئیدهای موجود در دانه‌های کاکائو می‌­باشد. فلاونوئید یک آنتی‌اکسیدان است که در شراب قرمز و چای نیز وجود دارد و به تحریک جریان خون و کاهش رادیکال‌­های آزاد (که اغلب مسئول ایجاد بیماری­‌ها هستند) کمک می‌کنند.

 

شکلات­‌ها انواع مختلفی داشته و هر کدام فواید سلامتی متفاوتی دارند.

 

در حالی که شکلات­‌های شیری می‌­توانند مقداری کلسیم به شما بدهند، اما شکلات­‌های تلخ اغلب به عنوان سالم‌ترین نوع شکلات در نظر گرفته می‌­شوند، زیرا حاوی تعداد زیادی آنتی‌­اکسیدان و مواد مغذی بیشتری هستند. یک تخته استاندارد 100 گرمی شکلات تلخ با حداکثر 85 درصد کاکائو حاوی موارد زیر است:

 

  • 98 درصد از نیاز روزانه شما به منگنز
  • 89 درصد از نیاز روزانه شما به مس
  • 58 درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم
  • 67 درصد از نیاز روزانه شما به آهن
  • 11 گرم فیبر

 

علاوه بر این می‌­توانید دوز سالمی از پتاسیم، فسفر، سلنیوم و روی را نیز از شکلات دریافت کنید.

 

شکلات تلخ می­تواند با کاهش سطح چربی، به خصوص در افرادی که اضافه وزن دارند، فشارخون را بهبود بخشد.

 

زندگی سالم با شکلات

 

شکلات فواید زیادی برای سلامتی دارد و همه چیز، از آنتی­‌اکسیدان­‌های مبارزه­‌کننده با بیماری­‌ها گرفته تا محافظت در برابر مشکلات سلامت روان را پوشش می­‌دهد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف منظم شکلات تلخ، شانس ابتلا به افسردگی را کاهش می­‌دهد.

 

با توجه به همه این فواید، چرا ما دائما شکلات نمی­‌خوریم؟

زیرا شکلات‌­ها حاوی مقدار زیادی قند و کالری هستند.

در نتیجه، باید در حد اعتدال مصرف شوند.

اگر نمی‌­توانید جلوی زیاده­‌روی در خوردن شکلات را بگیرید اما می‌­خواهید از مزایای آن برای سلامتی‌تان بهره‌­مند شوید، روش­‌های جایگزین زیر را امتحان کنید:

 

شکلات تلخ

 

روش­‌های جایگزین شکلات خوردن:

 

  • مخلوط کردن شکلات در اسموتی­‌ها: به اسموتی خود چند تکه کوچک شکلات یا چیپس‌ شکلات تلخ اضافه کنید. این گونه می‌­توانید بدون میل به خوردن بیش از حد شکلات، مواد مغذی آن را دریافت کنید. سعی کنید طعم­‌های شیرینی مانند گیلاس را با آن ترکیب کنید.
  • اضافه کردن شکلات به کورن فلکس: شکلات را خرد کنید و به کورن فلکس خود اضافه کنید! این کار باعث می‌­شود که هر روز صبح به شوق خوردن این صبحانه خوشمزه بیدار شوید. افزایش قند، باعث می‌­شود که متابولیسم شما آغاز شده و به خوبی در مسیر روز خود قرار بگیرید.
  • شکلات را ذوب کنید: کمی شکلات تلخ را با احتیاط ذوب کنید و روی میوه تازه یا پاپ کورن، بریزید. شما می‌­توانید با استفاده از این روش انواع دستور­العمل­‌های شکلاتی را پیدا کرده و زیاده‌روی در خوردن شکلات خالی را کاهش دهید.
  • شیرکاکائو را امتحان کنید: شیرکاکائو خوشمزه است و راهی آسان برای شروع خوردن غذاهای حاوی شکلات تلخ است. اگر به شکلات تلخ عادت ندارید، مخلوط کردن مقدار کمی از آن با مقداری شیر کم‌چرب، به رفع هوس شما کمک می­‌کند.
  • به کره­‌های آجیل، شکلات اضافه کنید: آجیل‌­های مختلف همچون بادام‌زمینی و کره‌­های آن­ها به طرز شگفت­‌انگیزی برای شما مفید هستند. البته درست مانند شکلات، لازم است که آن‌­ها را در حد اعتدال استفاده کنید. برای افزایش شیرینی کره‌­های آجیل می‌­توانید مقداری شکلات به آن‌­ها اضافه کنید. این مخلوط را روی برش‌­های میوه تازه بمالید تا یک خوراکی سالم‌­تر داشته باشید.
  • به دنبال جایگزینی برای شکلات بگردید: کاکائو، که تقریبا شبیه شکلات است، یک جایگزین فوق‌العاده برای شکلات می‌­باشد. این خوراکی فواید سلامتی زیادی دارد و احتمال اینکه کالری مصرفی روزانه شما را افزایش دهد، کم است. علاوه بر این می‌­توانید به دنبال جایگزین‌های کم‌چرب شکلات باشید. مطالعات نشان می‌دهد که شیرکاکائو به لطف مزایایی که برای افزایش انرژی دارد، می‌­تواند بهترین نوشیدنی بعد از تمرین باشد.

 

شکلات‌های شیری: فواید و مضرات

 

اگر به تلخی شکلات تلخ عادت ندارید، ممکن است کنار گذاشتن شکلات­‌های شیری برایتان سخت باشد.

 

خبر خوب این است که شکلات شیری هم می‌­تواند برای شما مفید باشد. مطالعات نشان می­‌دهد که کاکائو، ماده اصلی انواع شکلات، محصولی غنی از ترکیبات فنلی فعال بیولوژیکی و آنتی­‌اکسیدان­‌ها می‌­باشد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات‌­های شیری می‌توانند تاثیر مثبتی بر مواردی مانند پیری زودرس، استرس اکسیداتیو، تنظیم فشارخون و موارد دیگر داشته باشند. با این حال، این شکلات­‌ها معایبی هم دارند.

 

با اینکه شکلات شیری ممکن است مقدار کمی کلسیم داشته باشد، اما به دلیل غلظت بالاتر چربی و کالری اضافی، احتمال افزایش وزن با خوردن آن نیز کمی بیشتر است. بنابراین بهتر است که در مورد میزان مصرف شکلات شیری کمی محتاط‌‌‌­تر باشید.

 

اگر شکلات شیری را بیشتر از شکلات تلخ دوست دارید، سعی کنید هنگام خرید محصولاتی را انتخاب کنید که درصد کاکائو بیشتری دارند.

 

رژیم

 

آیا می‌­توانم زمانی که رژیم هستم شکلات تلخ بخورم؟

 

اگر در حال حاضر رژیم دارید ولی می‌­خواهید شکلات بخورید، احتمالا بهترین انتخاب برای شما شکلات تلخ است. در واقع مصرف متعادل شکلات تلخ می­‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

مطالعات نشان می‌­دهد که خوردن شکلات تلخ می‌­تواند هوس خوردن را کاهش دهد و به احساس سیری بیشتر کمک کند که همه این‌­ها در نهایت کاهش وزن را بهبود می‌بخشند. در یک مطالعه، مشخص شد که خوردن شکلات تلخ باعث کاهش اشتها و کاهش سطح گرلین (هورمون مسئول گرسنگی) می‌شود.

 

یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت‌کنندگان پس از خوردن شکلات تلخ تمایل کمتری نسبت به خوردن شکلات‌­های شیری داشتند و همین‌طور در وعده غذایی بعدی خود، 17 درصد کالری کمتری مصرف می‌کردند.

 

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شکلات تلخ می‌­تواند حساسیت بدن به انسولین، هورمونی که قند را از جریان خون خارج می‌کند و به سلول‌ها منتقل می‌کند، را بهبود بخشد.

 

کاهش سطح انسولین در خون با کاهش ذخیره چربی و تسریع کاهش وزن مرتبط است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که شکلات تلخ می‌تواند به کنترل قندخون کمک کند؛ کاهش سطح قندخون باعث افزایش احساس گرسنگی می‌­شود و کنترل آن می­‌تواند این احساس را مهار کند.

 

اگر این مزایا برای شما کافی نیست، باید بدانید که شکلات تلخ می‌­تواند خلق و خویتان را نیز بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که مقادیر بیشتری شکلات تلخ مصرف می‌کنند، ۵۷ درصد کمتردر معرض علائم افسردگی هستند. هر چه شادتر باشید، احتمال اینکه عادات بدی مانند پرخوری عصبی پیدا کنید، کمتر می­‌شود.

 

راه درست شکلات خوردن را پیدا کنید

 

لذت بردن از شکلات معمولا به این معنی است که به خود اجازه دهید تا کمی در لذت بردن از آن زیاده‌روی کنید.

 

منع کردن خود یا فرزندتان از خوردن شکلات نه تنها فایده­ای ندارد بلکه در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. با این حال، می‌توانید با برنامه‌ریزی صحیح، شانس خود را برای بهره‌مندی از مزایای شکلات خوردن افزایش دهید.

 

هنگامی که برای درست کردن خوراکی­‌های شکلاتی خرید می­‌کنید، به دنبال یک شکلات با حدود 60 درصد کاکائو یا بیشتر باشید. هرچه این درصد بالاتر باشد، فواید آن برای شما بیشتر خواهد بود. اگر به تازگی تصمیم به خوردن شکلات تلخ گرفته­‌اید، می‌توانید مصرف آن را به‌تدریج آغاز کنید؛ کمی از آن را با شیر کم‌چرب مخلوط کنید تا یک شکلات داغ عالی داشته باشید.

 

درست است که شکلات فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما بهترین کاری که می­‌توانید انجام دهید این است که آن را در حد اعتدال بخورید.

 

بنابراین، مقدار متوسط مصرف شکلات چقدر است؟

 

این میزان به خودتان بستگی دارد، اما مثلا ایده خوبی نیست که یک بسته شکلات را یک جا بخورید. اگر پابه‌پای فرزندتان شکلات می‌خورید، بهتر است در رفتار خود تجدیدنظر کنید! سرعت متابولیسم کودکان کمی سریع‌­تر از متابولیسم شماست و ایده خوبی نیست که به اندازه آن‌­ها شکلات بخورید.

 

یکی از راه‌های خوب برای جلوگیری از زیاده‌­روی این است که یک دفترچه ثبت غذایی داشته باشید و در آن میزان و زمان مصرف شکلات را یادداشت کنید. توجه کردن به میزان مصرف غذاها، به شما کمک می­‌کند تا در مورد آنچه که می­‌خورید و تعداد دفعات آن دقت بیشتری داشته باشید.

 

البته در این میان، به هیچ وجه خود را به خاطر لذت بردن از مقداری شکلات تنبیه نکنید.

 

حذف وعده­‌های غذایی به دلیل خوردن یک بسته شکلات اضافه، متابولیسم شما را به هم می­زند. راحت باشید و هر از چند گاهی به خودتان اجازه تقلب دهید.

 

هنوز هم درباره مصرف شکلات سوال دارید؟ چرا از آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا و مشاوره با متخصصان ما استفاده نمی‌­کنید؟ این ماموریت ماست که بتوانیم به شما کمک کنیم تا بهترین رژیم غذایی را برای خودتان را پیدا کنید و بدون عذاب وجدان از خوردن شکلات مورد علاقه خود لذت ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط