چرا تناسب اندام بعد از 40سالگی سخت‌تر است؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 26 بهمن 1401
  • 8 دقیقه مطالعه

با افزایش سن، حفظ تناسب اندام نیز دشوار می‌­شود، بنابراین اگر می‌خواهید بعد از 40سالگی تناسب اندام داشته باشید، باید بدانید که رسیدن به این هدف به آسانی دوران جوانی شما نخواهد بود و برای رسیدن به نتیجه مطلوب به مدت زمان بیشتری نیاز دارید. با این حال رسیدن به تناسب اندام بعد از ۴۰سالگی کاملا امکان‌پذیر است.

 

با افزایش سن، بدن انسان دچار تغییراتی می‌­شود. برای مثال متابولیسم کند شده و توده عضلانی و نیاز بدن به کالری کاهش می‌­یابد. علاوه بر این ممکن است انرژی فرد برای ورزش‌کردن نیز کمتر شود. با این وجود تمرکز بر روی تناسب اندام، صرف نظر از سن، اهمیت زیادی دارد.

 

تلاش برای داشتن تناسب اندام پس از 40سالگی تصمیم عاقلانه‌­ای است. مهم نیست که چند سال دارید، برای شروع هیچ‌وقت دیر نیست.

 

به طور کلی اهمیت دادن به تناسب اندام و داشتن رژیم غذایی سالم در هر سنی ضروری است. مطالعات نشان می­دهند که افزایش فعالیت بدنی در سنین بالاتر، فواید زیادی برای سلامتی دارد. کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری­‌های قلبی-عروقی، کاهش وزن و انعطاف بیشتر از جمله این فواید می­‌باشند.

 

کلید موفقیت برای داشتن تناسب اندام بعد از 40سالگی، این است که یاد بگیرید چگونه فعالیت و برنامه غذایی خود را مطابق با نیازهای بدنتان تنظیم کنید و اولویت­‌هایی سلامت‌­محور برای زندگی خود تعیین کنید.

 

اهمیت تناسب اندام در سنین بالا: چرا لازم است پس از 40سالگی تناسب اندام داشته باشیم؟

 

کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام پس از 40سالگی و حتی پس از 35 سالگی، تا حدی مشکل است. از سوی دیگر اعتقاد به اینکه در 40سالگی، فرصت رسیدن به تناسب اندام را از دست داده‌اید نیز کاملا اشتباه است، چرا که هیچ‌گاه برای شروع دیر نیست.

 

همان‌طور که بعد از ۴۰سالگی برای تغییر شغل دیر نیست، برای تناسب اندام هم دیر نیست. در پیش گرفتن یک روال منظم بعد از ۴۰ سالگی می‌­تواند کلید طول عمر و استقلال در ادامه زندگی باشد. سبک زندگی درست، تضمین می­کند که برای مدت طولانی‌­تری ظاهر و حس بهتری داشته باشید و شانس ابتلا به بیماری­‌های جدی را کاهش دهید.

 

بسیاری از افراد پس از 40سالگی با پشتکار و تغییر سبک زندگی موفق شده‌­اند تناسب اندام و بدن خود را به طور کامل متحول کنند. حفظ تناسب اندام در سنین بالا فرصتی عالی برای بهبود سلامت روان و همچنین سلامت جسمانی شماست. افرادی که فعالیت بدنی دارند می‌­توانند استرس و اضطراب را کاهش داده، کیفیت خواب را بهبود بخشیده و حتی به سطوح بالاتری از اعتماد به نفس برسند.

 

ورزش منظم باعث ترشح اندورفین و ایجاد حسی خوب و بهبود خلق‌و‌خو شود. علاوه بر این می‌­تواند اعتماد به نفس را افزایش داده و سلامت روان را ارتقا دهد. ورزش همچنین می­‌تواند سلامت جسمی و قدرت بدنیتان را تضمین کند.

 

وقتی بعد از ۴۰سالگی روی سلامتیتان تمرکز می­کنید، می‌­توانید:

 

  • چربی‌های احشایی را بسوزانید: جمع شدن مقداری چربی احشایی در اطراف اندام­‌های داخلی مانند معده، در سن 40سالگی اتفاقی معمولی است. کاهش یا از بین بردن این چربی سرسخت می‌­تواند دشوار باشد و اگر در طول زمان درمان نشود اغلب برای سیستم قلبی-عروقی مضر است.

 

  • توده عضلانی بدون چربی خود را حفظ کنید: معمولا با افزایش سن، کاهش توده عضلانی سرعت می‌گیرد. بعد از 30 سالگی سالانه 3 تا 8 درصد از عضلات بدن از بین می‌­روند. این مساله منجر به کاهش قدرت شده و انجام کارهای روزمره را سخت‌تر می‌کند. به علاوه، با کاهش توده عضلانی عملکرد متابولیک بدن نیز کم شده و فرد را بیش از پیش در معرض افزایش وزن قرار می­دهد.

 

 

  • سطح هورمون­‌های خود را متعادل نگه دارید: افزایش سن می‌­تواند باعث عدم تعادل در طیف وسیعی از هورمون­‌ها از جمله استروژن و تستوسترون شود. داشتن فعالیت بدنی می­‌تواند به بهبود سطوح هورمونی شما کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و خلق‌وخوی ضعیف را کاهش دهد.

 

چرا تناسب اندام بعد از 40سالگی سخت­‌تر است؟

 

متاسفانه با افزایش سن، رسیدن به تناسب اندام و حفظ آن دشوارتر می‌­شود. ممکن است در 20 سالگی هر چه که می‌­خواستید می­‌خوردید و وزنی اضافه نمی‌­کردید، اما زمانی که به 35 سالگی برسید اوضاع همچنان به این قرار نخواهد بود.

 

افراد (به ویژه خانم‌ها) بعد از 35 سالگی، نسبت به انسولین مقاوم­‌تر و نسبت به استرس حساس­‌تر می­شوند. در حالی که کالری دریافتی، تاریخچه رژیم غذایی، تاریخچه ورزش و سبک زندگی شما بر ظاهر و احساس شما تاثیر می­‌گذارد، عدم فعالیت در سنین بالا می‌­تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

 

رایج‌ترین دلایلی حفظ تناسب اندام در سنین بالاتر را سخت می‌کنند عبارتند از:

 

  • از دست دادن عضله: هر چه سن شما بیشتر شود، عضله بیشتری از دست می‌­دهید. از آنجایی که عضلات به تسریع متابولیسم و افزایش قدرت کمک می­‌کند، از دست رفتن آن‌­ها می‌­تواند ورزش کردن و از دست دادن وزن را مشکل کند.

 

  • استرس: افزایش استرس اغلب باعث افزایش وزن می­شود. معمولا افراد در اواخر دهه 30 و 40 زندگی پرمشغله­ای دارند و در معرض استرس زیادی قرار می­گیرند. این شرایط باعث تمایل به دور شدن از سالم‌خوری و مصرف بیشتر قند و همچنین ترک فعالیت‌های جسمی می‌شود.

 

  • متابولیسم: با افزایش سن، متابولیسم بدن به طور طبیعی کاهش می­‌یابد. این بدان معناست که برای حفظ وزن مناسب به کالری کمتر و فعالیت بیشتری نیاز خواهید داشت. ممکن است این تغییر در سبک زندگی پس از چندین سال زندگی به روشی دیگر برایتان مشکل باشد اما غیرممکن نیست.

 

  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی می‌­تواند سنگی بزرگ در راه تناسب اندام باشد. در دوران یائسگی، تغییر وزن به دلیل کاهش هورمون استروژن، اتفاقی شایع است. حتی پس از آن تغییر در سطح استروژن کاهش وزن را دشوارتر می­‌کند.

 

حفظ سلامتی برای مردان نیز می‌­تواند دشوار باشد، زیرا با افزایش سن سطح تستوسترون آن­‌ها کاهش یافته و تنظیم توزیع چربی، حفظ قدرت عضلانی و سوزاندن کالری را سخت‌­تر می‌­کند. با اینکه مردان هم برای رسیدن به تناسب اندام بعد از 40سالگی مشکل دارند اما از آن جایی که بدن زنان به راحتی چربی اضافه خود را از دست نمی‌­دهد، این امر برای آن­ها دشوارتر خواهد بود.

 

زمانی که قصد کاهش وزن و تناسب اندام دارید، آزمایش ژنتیک می‌­تواند در این راه به شما کمک کند. آزمایش‌های ژنتیک تغذیه و ورزش و تناسب اندام حنیفا می‌­تواند خصوصیات ژنتیکی‌تان در زمینه ورزش و رژیم غذایی را به شما گزارش دهد تا با آگاهی از نقاط ضعف و قدرت ژنتیکی که دارید، بتوانید برنامه غذایی و ورزشی مناسبی را برای خود تهیه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط