چه زمانی در روز ورزش کنیم؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 03 خرداد 1402
  • 10 دقیقه مطالعه

احتمالا شنیده‌­اید که میزان چربی‌سوزی یا متابولیسم بدن در ساعات خاصی از روز بیشتر است. در این مقاله، درباره این مساله صحبت خواهیم کرد. اما مهمترین نکته این است که ورزش را به صورت منظم انجام دهید و خیلی درگیر زمان آن نشوید.

 

طبیعتا بهتر است ساعتی از روز را برای ورزش انتخاب کنید که متناسب با برنامه­‌تان باشد و در آن زمان انرژی بیشتری داشته باشید. برخی از افراد سحرخیزند و افراد دیگر شب‌زنده‌دار و در اواخر روز انرژی بسیار بیشتری دارند.

 

ورزش صبحگاهی و عصرانه هر کدام مزایای خاص خود را دارند اما ما به شما کمک می‌کنیم که بهترین زمان ممکن برای خودتان را انتخاب کنید.

 

آیا ورزش صبحگاهی بهتر است؟

 

سوخت‌وساز بدن در صبح بیشتر است، بنابراین از نظر علمی، خوب است که صبح­‌ها ورزش کنید. علاوه بر این ورزش صبحگاهی باعث می‌­شود از نظر ذهنی سبک‌­تر شوید و برای برنامه ورزشی خود کمتر مضطرب باشید؛ چرا که در لیست کارهای روزانه خود ورزش‌کردن را خط زده­‌اید. اگر هدف شما ورزش‌کردن برای رسیدن به تناسب اندام است، بهتر است تمرینات روزانه خود را به تعویق نیاندازید. اگر زودتر ورزش کنید از بقیه روزتان لذت بیشتری خواهید برد.

 

ممکن است بسیاری از افراد تمرین خود را به تعویق بیاندازند یا به خود بگویند «بعدا ورزش می­‌کنم» و در نهایت اصلا ورزش نکنند. اگر می­‌خواهید فردی بانظم و انضباط باشید، احتمالا بهترین کار برای شما این است که روز خود را با تمرین ورزشی شروع کنید تا بعدا از انجام آن شانه خالی نکنید.

 

ورزش

 

آیا باید با معده خالی ورزش کرد؟

 

اگر با معده خالی ورزش کنید، ممکن است چربی بیشتری بسوزانید، به همین دلیل است که بسیاری از علاقه‌­مندان به تناسب اندام قبل از خوردن صبحانه ورزش می­‌کنند. ورزش با معده خالی به عنوان کاردیوی ناشتا شناخته می­‌شود. در این روش بدن شما برای فراهم کردن سوخت تمرین، به جای استفاده از انرژی حاصل از غذایی که اخیرا خورده‌­اید، از چربی و قندهای ذخیره شده استفاده کرده و به طور موثر چربی بیشتری می‌­سوزاند. بسیاری از متخصصان تناسب اندام به این نظریه پایبند هستند که بدن شما در حالت ناشتا برای تامین کردن سوخت خود، مجبور به استفاده از ذخایر چربی می­‌باشد.

 

اگر اولویت اصلیتان از دست دادن چربی است (حتی اولویتی بالاتر از عضله سازی)، پس کاردیو ناشتا می­‌تواند برای شما گزینه خوبی باشد. همانطور که گفته شد، این روش برای همه کار نمی­‌کند، و بسیاری از افراد متوجه می‌­شوند که ورزش‌کردن با معده خالی یا پر فرقی در نتایجشان ایجاد نمی­‌کند.

 

بسیاری از متخصصان تناسب اندام از تئوری کاردیو ناشتا حمایت می­‌کنند، اما این نظریه در دنیای تناسب اندام همچنان یک موضوع بحث‌برانگیز است. بسیاری از متخصصان تناسب اندام بر این باورند که چه با معده خالی ورزش کنید یا نه، همان نتایج را خواهید گرفت.

 

با اینکه ممکن است در حالت ناشتا از چربی بیشتری به عنوان سوخت استفاده کنید (مخصوصا اگر رژیم کتو دارید و در حالت کتوزیس هستید) اما به احتمال زیاد تمرینات بسیار کم‌تری را انجام خواهید داد. در واقع در حالت ناشتا انرژی لازم برای انجام یک تمرین خوب و پرتاثیر را نخواهید داشت. اگر در حالت ناشتا به خود فشار بیاورید، ممکن است دچار سرگیجه، سبکی سر و غش شوید.

 

بهترین زمان از روز برای ورزش: بعدازظهر

 

تمرین بعدازظهر یک انتخاب محبوب است زیرا بسیاری از مردم احساس می‌کنند که در بعدازظهر بیشترین حد انرژی را دارند و می­‌توانند تمرین بهتری داشته باشند و کالری بیشتری بسوزانند. از نظر علمی، تمرین بعدازظهر نیز منطقی است، زیرا دمای بدن ما در طول روز افزایش می‌یابد، اما در واقع در اواخر بعدازظهر به اوج خود می‌رسد. هر چه دمای بدن شما بالاتر باشد، عملکردتان در باشگاه افزایش می­‌یابد. چرا؟ دمای بالاتر بدن، دامنه حرکت، انعطاف‌پذیری و قدرت عضلانی را تسهیل کرده و در عین حال احتمال آسیب­‌های ناشی از تمرین را کاهش می­دهد.

 

مزایای ورزش‌کردن در عصر

 

تناسب اندام

 

از نظر ژنتیکی هر فرد می­‌تواند مستعد سحرخیز و یا شب زنده‌­دار بودن باشد. اگر ژن‌هایتان به شما می‌گوید که به احتمال زیاد شب‌زنده‌دار هستید، شب‌ها ورزش کنید. برخی از افراد به طور طبیعی در عصرها انرژی بیشتری دارند و می­توانند با شدت بیشتری ورزش کنند.

 

همچنین بسیار متداول است که افراد در عصر وقت آزاد بیشتری داشته باشند و بنابراین زمان بیشتری برای انجام تمرینات ورزشی داشته باشند. در این صورت می­‌توانند در جلسه تمرین خود تکرارهای زیادتری انجام داده و کالری بیشتری بسوزانند.

 

یکی دیگر از مزایای ورزش عصرگاهی این است که معمولا در اواخر روز انعطاف‌پذیری، قدرت و استقامت عضلانی بهتر است، زیرا دمای بدن شما در عصر نسبت به صبح بیشتر است. این بدان معناست که مانند تمرینات بعدازظهر، تمرینات عصر نیز معمولا منجر به آسیب کمتر و عملکرد بالاتری می­شود.

 

اگر روز سختی را سپری کرده‌اید، تمرین عصرانه راهی عالی برای از بین بردن حس خستگی شماست. برای آن دسته از افرادی که مشاغل پر استرسی دارند و به نوعی رهایی در پایان روز نیاز دارند، تمرین عصرگاهی می­‌تواند یک عادت عالی باشد.

 

با زور هم که شده ورزش را وارد برنامه زندگی خود کنید!

 

برای کسانی که برنامه شلوغی دارند، بهترین زمان از روز برای ورزش می‌­تواند وقتی باشد که قرار است استراحت کنند. مثلا افرادی که از 8صبح تا 5بعدازظهر سرکار هستند می‌توانند وقت ناهار خود را ورزش کنند و بعدا هنگامی که پشت میز خود نشسته­‌اند یک ساندویچ بخورند. این کار به ویژه برای افرادی که بعد از کار نیز وظایفی بر عهده دارند و نمی‌­توانند عصر خود را به ورزش بگذرانند، مناسب است.

 

انجام همزمان چند کار در هنگام ورزش

 

زمان ورزش

 

افرادی که مشغله‌­های زیادی دارند، می‌توانند در طول روز راه­‌هایی برای انجام تمرینات ورزشی پیدا کنند. برای مثال، در حین تماس‌های تلفنی قدم بزنید. یا مثلا، اگر کتاب صوتی یا پادکستی وجود دارد، در حین تمرین به آن گوش دهید. انجام چند کار در حین ورزش، به خصوص برای افرادی که  برنامه‌­ای پرکار دارند، باعث می­‌شود افراد احساس بهره‌­وری بیشتری داشته باشند.

 

بهترین زمان از روز برای ورزش: سخن پایانی

 

وقتی صحبت از ورزش می­‌شود نکته اصلی این است به به صورت منظم انجامش دهید؛ یعنی این سطح انرژی شماست که حائز اهمیت می‌­باشد. در واقع به خودتان بستگی دارد که بفهمید چه زمانی از روز بیشترین انرژی را دارید و می­‌توانید تمرینات با شدت بالاتری را انجام دهید.

 

برخی از متخصصان تناسب اندام معتقدند که با معده خالی، می­‌توانید چربی بیشتری بسوزانید. اگر هدف شما کاهش وزن است، ورزش قبل از صبحانه می‌تواند یک عادت خوب باشد. فقط مطمئن شوید که بدنتان را به درستی گرم می­‌کنید زیرا دمای بدن در صبح پایین­تر است. برای جلوگیری از آسیب‌­دیدگی و درد بیش از حد عضلات، گرم‌کردن لازم است. پروانه‌زدن، حرکت‌های جانبی و پیاده‌روی سریع می­‌توانند تمریناتی عالی برای گرم‌کردن باشند.

 

به یاد داشته باشید که کاردیو ناشتا ممکن است منجر به سرگیجه یا احساس ضعف شود. به بدن خود گوش دهید و در صورت احساس لرزش، سبکی سر یا سرگیجه دست از کار بکشید. اگر در حالت ناشتا هستید، ممکن است لازم باشد که تمرینات خود را با شدت کمتری انجام دهید. اگر احساس می‌کنید با یک تمرین با شدت بالا نتایج بهتری می‌گیرید، بهتر است بعدا که انرژی بیشتری برای چنین شدتی دارید، ورزش کنید.

 

به طور کلی، ورزش‌کردن در هر زمانی از روز یک موفقیت بزرگ است. عمل ورزش به خودی خود بسیار مهم­تر از ساعتی از روز است که در آن ورزش می­‌کنید. اگر بتوانید یک زمان ثابت برای ورزش‌کردن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، به سرعت از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

 

اگر کنجکاو هستید که بدانید با چه ورزش‌هایی بهترین نتیجه را می‌گیرید و ژن‌های شما چه اطلاعاتی را در این خصوص در خود ثبت کرده‌اند، گزارش ژنتیک ورزش و تناسب‌اندام حنیفا می­تواند همه این سوال­ها را پاسخ دهد.

 

 

پست های مرتبط