چگونه با ابتلای یکی از عزیزانمان به سرطان کنار بیاییم

  • منبع: circle Dna
  • یکشنبه 27 فروردین 1402
  • 13 دقیقه مطالعه

سرطان تنها یک بیماری تهدیدکننده با علائم فیزیکی ناخوشایند نیست، بلکه می­‌تواند بر سلامت روانی و عاطفی بیمار و عزیزانش نیز تاثیر منفی بگذارد. قطعا، اطلاع از ابتلا به سرطان برای همه­‌ی افراد آسیب‌زا است. سرطان می­‌تواند پویایی خانواده، روابط، سلامت روان، برنامه‌­ها، مشاغل، امیدها و رویاها را به شدت تغییر دهد.

 

زمانی که یکی از عزیزانتان با این بحران سلامتی مواجه است، چاره‌ای جز قوی ماندن و حمایت از او ندارید. همان‌طور که بیمار سرطانی به دنبال راهی برای کنار آمدن با این خبر است، شما هم باید یاد بگیرید که چگونه با این مساله کنار بیایید. شما به عنوان فردی که بیمار به او اعتماد دارد، ستون قدرت و منبع آرامش او هستید. با این حال، آرام و خونسرد بودن، به خصوص زمانی که از نظر عاطفی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌­اید، در عمل بسیار مشکل است. در چنین شرایطی باید به دنبال راه‌­هایی برای مقابله با احساس ترس، غم و اندوه یا پشیمانی بگردید. به یاد داشته باشید، ایجاد یک رابطه حمایتی در این دوران بسیار مهم است. در ادامه، توصیه­‌هایی در این مورد آورده شده است:

 

سعی کنید همه چیز را عادی نگه دارید

 

تشخیص سرطان به اندازه کافی ناراحت‌کننده است، بنابراین تلاش برای عادی نگه داشتن اوضاع می‌­تواند به شما و عزیزتان کمک کند تا با آن مقابله کنید. ممکن است حس کنید که باید همه کارهای فرد بیمار را انجام دهید تا همه بارها از روی دوشش برداشته شوند. اما به یاد داشته باشید که به خواسته­‌های بیمار احترام بگذارید. برخی هنوز دوست دارند از استقلال خود لذت ببرند. اگر نحوه برخوردتان با آن‌ها را کاملا تغییر دهید، ممکن است باعث ناراحتیشان شوید.

 

برای مثال، اگر فرد می‌خواهد به کاری که از انجام آن لذت می‌برد ادامه دهد، باید او را تشویق کنید. برخی از بیماران ترجیح می­‌دهند گاهی اوقات غذای خود را به تنهایی بپزند یا حتی کارهای مربوط به شغلشان را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که ادامه انجام کارهای عادی به فرد کمک می‌­کند تا با بیماری خود کنار بیاید. سعی کنید او را دلسرد نکرده و به او امر و نهی نکنید، مگر اینکه واقعا احساس کنید که در انجام این کارها زیاده­‌روی می‌کنند و به همیت دلیل به اندازه کافی استراحت ندارند.

 

نگرش مثبتی داشته باشید

 

طبیعی است که وقتی شاهد شیمی‌درمانی، جراحی یا سایر درمان­‌های سرطان، برای بر روی یکی از عزیزانتان هستید، احساس ترس، ناراحتی و نگرانی کنید. با این حال، باید سعی کنید به خاطر خودتان و فرد بیمار، روحیه مثبتی داشته باشید. بسیاری از پزشکان معتقدند که نگرش مثبت می­‌تواند بسیار تحول‌آفرین باشد و تفاوت زیادی در روند درمان سرطان ایجاد کند. بنابراین، به عنوان کسی که در کنار بیمار هستید، باید تمام تلاش خود را بکنید خوش­بینی را به او القا کنید.

 

یادآوری این که شما و عزیزتان چگونه در یک زمان چالش‌برانگیز در گذشته به یکدیگر کمک کرده‌­اید می­‌تواند موثر باشد. بگذارید این مساله، انگیزه شما برای ادامه مسیر در شرایط سخت باشد. مثبت‌اندیشی یعنی بدانید که بدون توجه به شرایط، امید همیشه وجود دارد. حفظ امید بسیار حیاتی است زیرا تا زمانی که زنده هستید، نشان دهنده امکان وجود فردایی روشن‌تر است.

 

با بیمار وقت بگذرانید

 

هنگامی که ابتلا به یک بیماری تهدیدکننده در یکی از اطرافیانتان تشخیص داده می‌­شود، گذراندن زمان بیشتر با بیمار کمک می­‌کند تا بعدا پشیمان نشوید. از وقت خود با یکدیگر نهایت استفاده را ببرید.

 

این کار می‌­تواند به سادگی گرفتن دست بیمار در هنگام مشاوره با پزشک باشد. بیشتر اوقات، او فقط به حمایت روحی نیاز دارد. اکنون زمان ساختن خاطرات است. پیاده­‌روی کنید، داستان­‌هایتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید، به سمت یک ساحل زیبا رانندگی کنید یا با هم شام بخورید.

 

بخشی از نحوه کنار آمدن با سرطان در یکی از عزیزانتان این است که مطمئن شوید با او وقت می­‌گذرانید و خاطرات بیشتری را باهم خلق می­‌کنید.

 

سرطان

 

بدون قضاوت کردن به حرفایش گوش دهید

 

بیماران سرطانی به فردی نیاز دارند که بدون قضاوت به حرفایشان گوش کند. به یاد داشته باشید، نیازی به ارائه توصیه‌های ناخواسته نیست. مهم­ترین کمکی که می‌­توانید انجام دهید این است که واقعا آنچه را که او می‌­گوید بشنوید. شانه قابل اعتمادی باشید که بتواند روی آن گریه کند.

 

افراد بیمار اغلب بیماری خود را در اینترنت جست‌وجو می‌­کنند. علاوه بر این، توصیه­‌های قاطع زیادی نیز از پزشکان دریافت می­‌کنند. آخرین چیزی که این افراد نیاز دارند، دریافت پیشنهادات بیشتر است. به جای ارائه داده‌­ها، آمار و درمان­‌های جایگزین بیشتر، پناهگاه آرام و امن آن­‌ها باشید. در زمان­‌هایی که با هم هستید، کاملا بر آن لحظه تمرکز کنید زیرا حضور شما بهترین هدیه است.

 

در مورد بیماری مطالعه کرده و آگاهی کسب کنید

 

در عصر ارتباطات، یافتن منابع معتبر برای کسب اطلاعات در مورد بیماری‌ها بسیار آسان است. حتما از منابع معتبر استفاده کنید و از اطلاعات نادرست و تصورات غلط دوری کنید. می‌توانید در خصوص موارد زیر تحقیق کنید:

 

  • جراحی­‌های مورد نیاز و عوارض جانبی آن‌ها
  • گزینه­‌های درمانی مختلف
  • عوارض جانبی شیمی‌درمانی که ممکن است از آن رنج ببرد
  • میزان بقا
  • هزینه­‌های مالی
  • سایر نگرانی­‌های رایج

 

 

افزایش آگاهی در خصوص سرطانی که یکی از عزیزانتان به آن مبتلا است به شما کمک می‌کند تا انتظارات و مسیر عمل خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال، اتاق شیمی‌درمانی معمولا سرد است، بنابراین می‌­توانید از قبل پتو تهیه کنید. علاوه بر این، می‌توانید برای سرگرم کردن آن‌ها در زمان فرآیند شیمی‌درمانی یا سایر موقعیت‌ها، از قبل مواردی را آماده کنید. مثلا می­‌توانید لیستی از موسیقی­‌های آرامش‌­بخش تهیه کنید و یا فیلم‌­های مورد علاقه‌شان را دانلود کنید. علاوه بر این، زمانی که از تغییراتی که ممکن است رخ دهد (مثلا تغییرات بدن از جمله خشکی دهان، حالت تهوع، ریزش مو و غیره) آگاه باشید بهتر می‌توانید اطمینان خاطر و حمایت عاطفی از خود ارائه دهید.

 

از تصمیم بیمار درباره درمان حمایت کنید

 

بعد از اینکه در مورد بیماری مطالعه کردید، ممکن است وسوسه شوید که نظرات خود را ارائه دهید. البته اگر شما پدر یا مادر فرد بیمار هستید، این حق را دارید که از طرف فرزندان خردسال خود تصمیم بگیرید. با این حال، می­‌توانید موقعیتی برای ارائه پیشنهادات داشته باشید. به عنوان مثال، همسران و فرزندان بزرگسال اغلب در مورد برنامه­‌های درمانی احتمالی صحبت می­‌کنند.

 

حتی اگر نیت خوبی دارید، به یاد داشته باشید که دست آخر این بیمار است که بار همه چیز را تحمل می‌کند. بدن اوست که تاثیر درمان‌­های سرطان را احساس خواهد کرد. بنابراین، باید از تصمیمات درمانی او حمایت کنید. آخرین چیزی که بیمار در این مقطع به آن نیاز دارد تعارض است. بحث و جدل درباره درمان، یک فضای بسیار منفی ایجاد می­کند که باعث استرس و تنش در محیط می­شود. به جای اعتراض، نظرات خود را با آرامش بیان کنید و به تصمیم نهایی عضو بیمار خانواده احترام بگذارید.

 

جهش ژنتیکی

 

گریه کنید

 

درمان سرطان یک فرآیند طولانی و دشوار است که ممکن است چندین ماه یا حتی سال‌­ها طول بکشد تا تکمیل شود. بنابراین کاملا طبیعی است که از موقعیت خود ناراحت شوید و احساس کنید بیمار شدن یکی از عزیزانتان بسیار ناعادلانه است.

 

برای رهایی از احساسات خود، با سایر اعضای خانواده که ناراحت هستند، یا در خلوت گریه کنید. گریه نسبت به منحرف کردن حواس خود با روش‌های ناسالم، مکانیسم مقابله سالم‌­تری است.

 

رها کردن احساسات تاریک و سنگین بسیار تحسین‌برانگیز است. علاوه بر این، نگه داشتن همه چیز در دلتان، نتیجه معکوس و ناسالمی دارد. در عوض، صحبت با افراد دیگری که در درد شما شریک هستند می­‌تواند در مدیریت احساساتتان به شما کمک کند.

 

با اعضای خانواده و دوستان آسیب دیده‌­تان در ارتباط باشید

 

داشتن یک شبکه پشتیبان از افرادی که در این دوران سخت واقعا به یکدیگر اهمیت می‌­دهند، حیاتی است. بعد گریه، سعی کنید دغدغه‌ها را رها کنید و روی شفا تمرکز کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که ترحم به خود، و غم و اندوه همیشگی در اطراف عزیز بیمارتان، فقط اوضاع را بدتر می­کند. بنابراین، به جای آن، با هم متحد شوید تا روحیه عضو بیمار خانواده را تقویت کنید و مرحله به مرحله پیش بروید.

 

همانطور که عزیزتان مسیر مبارزه با سرطان را طی می­‌کند، با یکدیگر در ارتباط باشید. وقتی فرد بیمار احساس می­‌کند که تنها نیست، تفاوت زیادی ایجاد می‌­شود. همچنین برای نزدیکان بیمار نیز بهتر است که عزیزانشان بطور مرتب به آن­ها سر بزنند.

 

با خود به درستی رفتار کنید

 

اشکالی ندارد اگر گاهی احساس ناراحتی داشته باشید. تشخیص سرطان همیشه بر روی افرادی که به بیمار نزدیک هستند نیز تاثیر می­‌گذارد. با این حال، دانستن آنچه که در طول فرآیند درمان باید انتظار داشت، می­‌تواند آرامش‌بخش باشد. اطلاعات صحیح همچنین باعث می‌شوند تا به عزیزتان کمک کنید تا با این شرایط سخت کنار بیاید. منابع مناسب می­‌توانند:

 

  • به شما کمک کنند یاد بگیرید چگونه از عزیز بیمار خود مراقبت کنید
  • به شما یاد دهد که چگونه از خود مراقبت کنید
  • برای کنار آمدن با شرایط، ابزارهای حمایتی فراهم کنید

 

بیش از هر چیز، بگذارید این تجربه درسی در مورد ارزش سلامت پیشگیرانه باشد. فراموش نکنید که برای محافظت از سلامت و رفاه خود اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. سرطان می‌­تواند ارثی باشد و ممکن است در DNAتان خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان وجود داشته باشد؛ بنابراین بهتر است یک قدم جلوتر از این بیماری باشید. با متخصص مراقبت‌­های بهداشتی خود مشورت کنید و یک آزمایش ژنتیک مانند آزمایش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا انجام دهید تا دریابید که آیا خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان یا بیماری‌های دیگری را دارید یا خیر. به این ترتیب، می‌­توانید برای جلوگیری ازآسیب‌های روحی و جسمی ناشی از سرطان زندگی کنید.

 

 

پست های مرتبط