کاهش طبیعی اشتها

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 23 آذر 1401
  • 7 دقیقه مطالعه

قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنیم که مصرف کالری کم و مصرف کالری زیاد هر دو خطرناک هستند و با تبعاتی برای سلامتی همراه می‌باشند. کاهش‌دهنده‌های اشتها احساس گرسنگی را مهار کرده و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کنترل برنامه غذایی و نحوه غذا خوردنتان را در دست بگیرید.

 

برخی از کاهنده‌های اشتها بسیار قوی عمل کرده و با سرکوب شدید اشتها باعث کاهش وزن می‌شوند اما باید دقت کنید که حاوی ترکیبات شیمیایی مضر بوده و آسیب‌زننده هستند بنابراین موارد طبیعی انتخاب بهتری می‌باشند.

 

آیا می دانستید که قهوه به عنوان یک مهارکننده طبیعی اشتها در نظر گرفته می‌شود؟

 

پرخوری یک ویژگی بسیار رایج است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. در واقع، کنترل کمِ اشتها، یک ویژگی ژنتیکی است. یکی از اطلاعاتی که از آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا دریافت می‌کنید، میزان تمایل ژنتیکی شما به پرخوری است.

 

در این مقاله، در مورد راه‌های طبیعی کنترل اشتها صحبت خواهیم کرد.

 

مهارکننده طبیعی اشتها چیست؟

 

مهارکننده‌های طبیعی اشتها اغلب گیاهانی هستند که اشتها را کاهش داده و کمک می‌کنند بدون به خطر انداختن سلامتی‌تان کمتر غذا بخورید. آن‌ها می‌توانند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کنند و گرسنگی شدید، تمایل به خوردن بعضی غذاها یا خوردن از روی عادت و بی‌حوصلگی را کاهش دهند.

 

مهارکننده‌های طبیعی اشتها برای افرادی که همیشه تمایل دارند غذا بخورند یا همیشه احساس گرسنگی می‌کنند مفید بوده و باعث می‌شوند که این احساس گرسنگی ثابت از بین برود یا کاهش پیدا کند.

 

چرا از مهارکننده‌های طبیعی اشتها استفاده کنیم؟

 

چون موثر هستند!

 

البته مصرف این مواد خوراکی تنها روش موجود برای کاهش وزن نیست و متخصصان پزشکی و تغذیه توصیه می‌کنند که در کنار آن‌ها یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم که شامل ورزش مداوم است نیز وجود داشته باشد.

 

نکته مهم این است که همیشه قبل از شروع استفاده از مهار‌کننده‌های اشتها (چه طبیعی چه شیمیایی) با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن‌ها برای شما بی‌خطر است و تداخل دارویی ندارد.

 

بهترین مهار‌کننده‌های طبیعی اشتها برای حفظ وزن

 

در ادامه، برخی از بهترین مهار‌کننده‌های طبیعی اشتها که به حفظ وزن و جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد. در کنار مصرف این موارد رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم فراموش نشود.

 

چای سبز

 

عصاره چای سبز

 

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن منظم چای سبز، علاوه بر کمک به کاهش وزن، مزایای بیشمار دیگری را نیز برای سلامتی به همراه دارد.

 

ترکیبات کاهش وزن موجود در چای سبز کافئین و کاتچین هستند. این ترکیبات به افزایش متابولیسم، کاهش چربی و تحریک بدن برای سوزاندن کالری بیشتر کمک می کنند.

 

 

میزان مصرف چای سبز تا 800 میلی‌گرم EGCG (نوعی کاتچین) بی‌خطر است. مصرف بیش از 1200 میلی‌گرم از این ماده با عوارضی مانند حالت تهوع همراه است.

 

قهوه

 

قهوه

 

یک فنجان قهوه خوب یک نوشیدنی بسیار دلچسب است. کافئین موجود در قهوه نه تنها فواید زیادی برای سلامتی دارد، بلکه مطالعات آن را یک مهارکننده اشتها نیز می‌دانند.

 

کافئین این کار را با افزایش کالری‌سوزی و چربی‌سوزی برای کمک به کاهش وزن و حفظ وزن انجام می‌دهد. علاوه بر این، همین مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند اشتها را کاهش دهد، به خصوص اگر تا چهار ساعت قبل از صرف غذا نوشیده شود.

 

دوز کلی کافئین موجود در قهوه اغلب 250 میلی‌گرم یا بیشتر است، با اینحال انواع قهوه مقدار کافئین متفاوتی دارند. تحمل افراد مختلف نسبت به میزان کافئین دریافتی نیز متفاوت است. این ویژگی خود را می‌توانید در آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا ببینید.

 

دانه شنبلیله

 

شنبلیله یک گیاه دارویی و از خانواده حبوبات است. برگ این گیاه در طبخ برخی از غذاها استفاده می‌شود. علاوه بر آن پودر حاصل از آسیاب دانه‌ها نیز قابل استفاده است و فواید بسیار زیادی دارد.

 

این گیاه دارای مقدار زیادی فیبر است و همه می‌دانیم که فیبر یک مهارکننده قوی اشتها می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند که فیبر می‌تواند به تنظیم قندخون، مهار اشتها و کاهش سطح کلسترول کمک کند.

 

میزان صحیح مصرف شنبلیله بین دو تا پنج گرم در هر وعده است. به طور کلی بهتر است تنها در یکی از وعده‌های روزانه شنبلیله مصرف کنید چراکه همین مقدار فیبر برای شما کافی است. با این حال، واکنش بدن افراد به مقادیر مختلف فیبر متفاوت است و ممکن است از لحاظ ژنتیکی نیاز داشته باشند که فیبر بیشتری مصرف کنند.

 

کارالوما (نوعی کاکتوس)

 

مطالعات نشان داده‌اند که کارالوما علاوه بر کاهش اشتها، در بهبود استقامت نیز بسیار موثر است.

 

همین مطالعات نشان داد که این گیاه می‌تواند به افزایش میزان سروتونین تولید شده توسط مغز و کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها کمک کند، زیرا باعث کاهش تمایل به خوردن آن‌ها می‌شود. آیا می‌دانستید تمایل به خوردن کربوهیدرات نیز تا حدی توسط ژن‌ها کنترل می‌شود؟

 

میزان مصرفی را از مقادیر کم شروع کرده و به مرور افزایش دهید.

 

مهارکننده‌های طبیعی اشتها: خط آخر

 

اگرچه داروهای مهارکننده اشتها می‌توانند مفید باشند، اما بهتر است یک روش طبیعی را انتخاب کنید. با مصرف این گیاهان طبیعی، متوجه خواهید شد که تمایل به خوردن میان‌وعده و به طور کلی افراط در غذا خوردن کمتر می‌شود.

 

فقط به یاد داشته باشید که مهارکننده‌های اشتها به تنهایی معجزه نمی‌کنند و باید اطمینان حاصل کنید که مصرف آن‌ها در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم موثر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط