تروویا یا استویا: کدامیک جایگزین بهتری برای شکر است؟

  • منبع: xcode.life
  • دوشنبه 07 اسفند 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

آیا شما هم به دنبال جایگزینی سالم­‌تر برای شکر هستید؟ گزینه‌­های زیادی وجود دارد، اما انتخاب بهترین مورد از بین آن‌­ها، می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. در این مطلب به مقایسه‌ی تروویا با استویا که دو شیرین­‌کننده‌ی طبیعی محبوب هستند، خواهیم پرداخت. در ادامه حقیقت را درباره‌ی این جایگزین­‌های شکر کشف کنید و متوجه شوید که کدامیک گزینه‌ی سالم‌تری برای رفع هوس شکر هستند.

 

آیا می­‌دانستید که توانایی شما در هضم هر نوع کربوهیدرات، از جمله قندها، به شدت تحت تاثیر ژن­‌های خاصی می‌­باشد؟ این ژن­‌ها در تولید و عملکرد آنزیم­‌هایی که قند و نشاسته را تجزیه می­‌کنند، نقش دارند. اگر درباره‌ی توانایی بدن خود در هضم کربوهیدرات‌­ها کنجکاو هستید، برای انجام آزمایش ژنتیک تغذیه‌ی حنیفا اقدام کنید. با انجام این آزمایش اطلاعات بسیار مفیدی درباره‌ی نیاز بدن‌تان به مواد غذایی مختلف، توانایی هضم پروتئین‌ها، چربی­‌ها و کربوهیدرات‌­ها و همچنین حساسیت­‌های غذایی احتمالی خود به‌دست خواهید آورد.

 

امروزه بسیاری از مردم به دلیل اثرات نامطلوب مصرف شکر، رژیم غذایی کم قند، بدون قند یا بدون کربوهیدرات را ترجیح می­‌دهند.

 

قندهای طبیعی

 

شکر مانند فیبر و نشاسته یک نوع کربوهیدرات است. انواع مختلفی از قندهای طبیعی وجود دارد. به عنوان مثال، ساکارز یک قند طبیعی است که در میوه­‌ها، سبزیجات، غلات و حتی محصولات لبنی یافت می‌­شود.

 

سایر قندهای طبیعی عبارتند از:

 

  • فروکتوز

 

  • گالاکتوز

 

  • لاکتوز

 

  • مالتوز

 

قندها در مقادیر متوسط برای بدن ضروری هستند. پس چرا امروزه شکر به دشمن اصلی ما تبدیل شده است؟

 

با وجود اینکه قندهای طبیعی برای شما مفید هستند، مصرف غذاهای حاوی قندهای افزودنی می­‌تواند باعث افزایش قند خون، مقاومت به انسولین، چاقی، مشکلات قلبی و پوسیدگی دندان شود. در حالی که امروزه یافتن جایگزین برای شکر نسبتا آسان است، اما مهم است که بدانیم چرا به آن‌­ها نیاز داریم.

 

جایگزین­‌های شکر یا شیرین­‌کننده‌­های مصنوعی چه هستند؟

 

جایگزین‌های شکر موادی هستند که به صورت مصنوعی یا گیاهی تهیه می‌شوند و برای شیرین کردن غذا یا افزایش طعم به غذا و نوشیدنی‌­ها استفاده می‌شوند.

 

جایگزین­‌های شکر می­‌توانند 3 نوع باشند:

 

شیرین­‌کننده‌­های مصنوعی

 

شیرین‌کننده‌­های مصنوعی طعم شیرینی دارند اما حاوی شکر نیستند. این شیرین­‌کننده‌­ها معمولا کم کالری بوده و یا فاقد کالری هستند. بیش‌تر شیرین­‌کننده­‌های مصنوعی در آزمایشگاه تولید می­‌شوند. اگرچه این شیرین­‌کننده‌­ها مانند شکر کالری ندارند، اما حاوی مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین، فیبر، مواد معدنی یا آنتی‌­اکسیدان هم نیستند. به همین دلیل است که به این مواد، شیرین­‌کننده‌­های غیرمغذی هم می‌­گویند.

 

شیرین‌­کننده­‌های مصنوعی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تحت عنوان افزودنی­‌های غذایی، نظارت می­‌شوند. شیرین­‌کننده‌­های تایید­شده توسط FDA عبارتند از:

 

  • آسپارتام

 

  • ساخارین

 

  • سوکرالوز

 

  • آسه سولفام پتاسیم (Ace-K)

 

  • ادوانتام

 

  • نئوتام

 

البته سازمان جهانی بهداشت در ژوئیه 2023 اعلام کرد که بخش تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت، آسپارتام را به عنوان یک «سرطان‌زای احتمالی» معرفی کرده است. کمیته­‌ای متشکل از 25 متخصص بین‌­المللی تشخیص داده‌­اند که آسپارتام ممکن است «احتمالا» باعث ایجاد سرطان شود.

 

نظرات مختلفی در مورد مضر یا بی­‌خطر بودن شیرین­‌کننده‌­های مصنوعی وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این شیرین­‌کننده­‌ها برای سلامتی ضرر دارند. هنوز هم مطالعات برای تعیین خطرات سلامتی شیرین­‌کننده­‌های مصنوعی برای انسان در حال انجام می­‌باشند.

 

قندهای الکلی یا پلی‌‎ال‌ها

 

قندهای الکلی، مشابه شیرین‌­کننده­‌های مصنوعی هستند و به صورت مصنوعی تهیه می‌­شوند. آن­‌ها به اندازه‌ی شیرین‌­کننده‌­های مصنوعی دارای شیرینی نیستند و برای بافت و طعم بیش‌تر به غذاها اضافه می­‌شوند. با این حال، این نوع از شیرین­‌کننده­‌ها برای برخی از افراد باعث تحریک دستگاه گوارش، نفخ، گاز و اسهال می­‌شوند.

 

چند نمونه از قندهای الکلی عبارتند از:

 

  • سوربیتول

 

  • زایلیتول

 

  • ایزومالت

 

  • لاکتیتول

 

  • مالتیتول

 

شیرین­‌کننده‌­های جدید

 

این جایگزین­‌های قند از منابع طبیعی به دست می­‌آیند. شیرین­‌کننده­‌های جدید منبع کالری نیستند و بنابراین منجر به افزایش وزن یا افزایش سطح قند خون نمی­‌شوند.

 

چند نمونه از شیرین­‌کننده‌­های جدید عبارتند از:

 

  • استویا

 

  • آلولوز

 

  • میوه‌ی راهب (مانک فروت)

 

سالم‌­ترین و ناسالم‌­ترین جایگزین‌ها برای شکر چیست؟

 

یک مطالعه که در دانشگاه هاروارد انجام شد، سه جایگزین قند که با خطرات سلامتی مرتبط هستند را شناسایی کرد:

 

  • آسپارتام: با خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط است.

 

  • آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز: با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر مرتبط می‌­باشند.

 

استویا و میوه‌ی راهب «به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌­شوند»، به این معنی که مصرف آن‌­ها بی­‌خطر است.

 

استویا یا تروویا

 

استویا چیست؟

 

استویا یک شیرین­‌کننده‌ی کاملا طبیعی و بدون کالری است که از Stevia rebaudiana (یک گروه دارویی) مشتق شده است. این گیاه حاوی ریبائودیوزید A (rebaudioside A)، شیرین­‌ترین ترکیب در برگ استویا، می­‌باشد. FDA، ریبائودیوزید A را به طور کلی به عنوان «ماده‌­ای ایمن»، طبقه‌­بندی کرده است.

 

استویا یک شیرین­‌کننده‌ی پر کاربرد است که می‌­تواند به عنوان جایگزین شکر در پخت و پز، شیرینی‌­پزی و تهیه‌ی نوشیدنی­‌ها استفاده شود. در مقایسه با شکر معمولی، استویا بسیار شیرین‌­تر است و برخی از افراد از طعم تلخ آن شکایت دارند.

 

تروویا چیست؟

 

تروویا نام تجاری یک جایگزین شکر است. در تروویا، عصاره‌ی برگ استویا با اریتریتول (قند الکلی) و طعم­‌های افرودنی، ترکیب شده است. گفته می­‌شود که تروویا کالری صفر دارد.

 

آیا تروویا واقعا سالم است؟

 

اگرچه مطالعات محدودی در مورد مزایای سلامتی تروویا انجام شده است، اما تحقیقات زیادی در مورد استویا و اریتریتول وجود دارد. برخی از مزایای سلامتی تروویا عبارتند از:

 

ممکن است اثرات ضددیابتی و ضدهیپرگلیسمی داشته باشد.

 

اعتقاد بر این است که اریتریتول دارای اثرات ضددیابتی و ضدهیپرگلیسمی است. از آن‌جایی که این قند الکلی باعث افزایش سطح انسولین یا سطح گلوکز خون نمی‌­شود، ممکن است جایگزین خوبی برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌­دیابت باشد.

 

می­‌تواند سلامت دندان‌­ها را بهبود بخشد.

 

از آن‌جایی که تروویا حاوی قند نیست، ممکن است بروز پوسیدگی و حفره در دندان را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که اریتریتول از رشد استرپتوکوک موتانس که باکتری سبب پوسیدگی دندان است، جلوگیری می‌کند.

 

ممکن است خواص آنتی­‌اکسیدانی داشته باشد.

 

برخی از مطالعات بیان می‌­کنند که اریتریتول می‌­تواند دارای خواص آنتی­‌اکسیدانی باشد.

 

مقایسه‌ی استویا و تروویا برای افرادی مبتلا به دیابت

 

در بیانیه‌ی مشترک انجمن قلب و انجمن دیابت آمریکا آمده است که استویا و چند جایگزین دیگر قند ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند. با این حال، این مواد باید در مقادیر توصیه­‌شده استفاده شوند.

 

برخی از مزایای سلامتی استویا برای افراد مبتلا به دیابت عبارتند از:

 

  • کنترل بهتر قند خون

 

  • بهبود حس سیری و کاهش گرسنگی در فرد

 

  • حاوی آنتی­‌اکسیدان­‌های احتمالی‌ست که ممکن است به مبارزه با دیابت کمک کنند.

 

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که پودر برگ استویا به طور قابل‌­توجهی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت (در سطوح ناشتا و بعد از غذا) کاهش می‌­دهد.

 

مانند استویا، تروویا نیز باعث افزایش سطح قند خون نمی‌­شود؛ این مساله تروویا را به یک جایگزین ایمن قند برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است. اگر دیابت یا پیش‌­دیابت دارید و یا اینکه می‌­خواهید سطح قند خون خود را مدیریت کنید، از پزشکتان بخواهید تا بهترین جایگزین برای قند را به شما معرفی کند.

 

نتیجه‌­گیری: تروویا یا استویا - کدامیک بهتر است؟

 

اگرچه تروویا حاوی استویا است اما بسیاری از متخصصان تغذیه، استویا را به عنوان گزینه‌ی بهتر و ایمن‌تری برای مصرف انتخاب می‌کنند. این امر بدین دلیل است که استویا نسبت به تروویا کمتر فرآوری شده و حاوی قند الکلی مانند اریتریتول، که ممکن است عوارض جانبی گوارشی ایجاد کند، نیست.

 

خلاصه

 

  • مصرف غذاهای حاوی قند بالا یا آن­‌هایی که قندهای افزودنی دارند می­‌تواند باعث ایجاد شرایطی مانند قند خون بالا، مقاومت به انسولین، چاقی، مشکلات قلبی و پوسیدگی دندان شود.

 

  • برای جلوگیری از مصرف شکر، جایگزین‌­هایی مانند شیرین­‌کننده‌­های مصنوعی، قندهای الکلی و شیرین­‌کننده‌­های جدید وجود دارد.

 

  • استویا یک جایگزین گیاهی طبیعی شیرین و بدون کالری برای شکر است که می‌­تواند در آشپزی، شیرینی­‌پزی و نوشیدنی‌­ها استفاده شود.

 

  • تروویا جایگزین قند دیگری است که حاوی استویا و اریتریتول (قند الکلی) است.

 

  • استویا و تروویا هر دو شیرین هستند و کالری صفر دارند؛ همین مساله است که آن‌­ها را به جایگزین­‌های محبوبی برای قند تبدیل کرده است.

 

  • اگرچه استویا و تروویا فوایدی برای سلامتی دارند، اما دارای معایبی نیز هستند.

پست های مرتبط