سالم‌­ترین حالت خوابیدن چیست؟

  • منبع: circledna
  • یکشنبه 15 بهمن 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

سالم‌­ترین وضعیت خوابیدن برای هر کسی متفاوت است. فردی که مبتلا به کمردرد مزمن یا گردن درد است، باید در وضعیتی متفاوت از کسی که مشکلات گوارشی یا سندرم روده‌ی تحریک پذیر دارد بخوابد. این مقاله را با تایید این نکته شروع می­‌کنیم که خوابیدن روی شکم، برای اکثر افراد ناسالم است. در واقع، حتی ممکن است به عنوان ناسالم‌­ترین حالت نیز شناخته شود. خوابیدن بر روی شکم، وزن و فشار زیادی را بر اندام‌­های داخلی شما وارد می­‌کند.

 

وقتی صحبت از سالم‌­ترین حالت خواب می­‌شود، پوزیشن­‌های مختلفی برای افراد مختلف توصیه می‌گردد. بحث در مورد این موضوع به طور همزمان عینی و ذهنی است و همین است که این امر را پیچیده کرده است. افراد نه تنها در زمان بلوغ و رشد نیاز به موقعیت خواب متفاوتی دارند، بلکه ممکن است حالت خوابیدن‌شان با دیگر اعضای خانواده یا دوستان‌شان نیز فرق داشته باشد.

 

عوامل متعددی می­‌تواند در وضعیت خواب شما نقش داشته باشد. نه تنها حالت­‌های خواب هر شخص متفاوت هستند، بلکه بدن شما تا حدودی نحوه‌ی خوابیدن‌تان را تعیین می­‌کند. بنابراین سالم‌­ترین وضعیت خواب شما ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد. هیچ کدام از شما اشتباه نمی­‌کنید و هیچ کدام از شما درست نمی­‌گویید، زیرا مسئله وضعیت بدن نیست، بلکه این است که در هر شب چقدر استراحت می­‌کنید و در صبح چه احساسی دارید. به طور کلی، سالم‌­ترین وضعیت خواب برای شما، موقعیتی است که بتوانید در آن به خوبی بخوابید و راحت باشید.

 

گاهی اوقات حالت شما دلیل یا علت خواب ضعیف‌تان نیست. در این مواقع، آنچه واقعا باید انجام دهید این است که ترتیب مراحل خواب خود را تغییر دهید. به جای خوابیدن روی همان تشک و ملحفه‌ای که هر شب شما را خیس عرق می‌کند، خریدن یک تشک خنک‌کننده کافیست تا خواب راحت‌تری داشته باشید. در مواقع دیگر، ممکن است بخواهید وضعیت خواب خود را تغییر دهید تا خواب بهتری داشته باشید. در ادامه برخی از سالم‌­ترین حالت­‌های خواب آورده شده است:

 

خوابیدن به سمت چپ

 

خوابیدن به سمت چپ فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اعضای بدن ما، از نظر درونی در وضعیت نامتقارنی قرار گرفته‌­اند. خوابیدن به سمت چپ می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشیده و تاثیر مثبتی بر نحوه‌ی هدایت و پردازش مواد زائد بگذارد. کسانی که به سندرم روده‌ی تحریک پذیر، یبوست، بیماری التهابی روده یا سایر بیماری­‌های گوارشی مبتلا هستند، ممکن است با خوابیدن منظم به پهلوی چپ، تسکین پیدا کنند. هنگامی که به پهلوی چپ خود می­‌خوابید، گرانش می­‌تواند به حرکت مواد زائد از راست روده، سپس به کولون عرضی کمک کند؛ در نهایت این مواد راه خود را به روده‌ی بزرگ نزولی باز می­‌کنند. بنابراین می‌­توانید با این حرکت، روده‌ی سالم‌تری داشته باشید.

 

خوابیدن به پهلو برای کمردرد

 

خوابیدن منظم به پهلو بسیار شبیه به وضعیت جنین است، اما در آن به نظر می­‌رسد که پا کمی بیش‌تر کشیده شده­ و نیم‌تنه زیاد مچاله نشده است. با خوابیدن به پهلو، می‌­توانید کمر خود را تسکین دهید. همچنین، اگر زمانی که به پهلو می‌خوابید یک بالش بین پاهای خود قرار دهید، آن بالش به کاهش وزن از روی باسن شما کمک می‌کند.

 

چنین وزنی می‌­تواند اسکلت شما را پایین بیاورد و باعث درد شود. این مساله، جنبه‌ی منفی خوابیدن به پهلو است. یک بالش بین پاها به حل این مشکل کمک می‌­کند. اگر به پهلوی راست بخوابید، ممکن است باعث افزایش سوزش سر معده ­شود. بنابراین اگر از رفلاکس اسید معده رنج می‌برید، ممکن است بخواهید در موقعیت دیگری بخوابید.

 

آیا می­‌دانستید که خوابیدن به پهلو می­‌تواند درد مفاصل و کمر و همچنین درد مزمن را کاهش دهد؟ خوابیدن به پهلو برای کاهش خروپف نیز مفید است.

 

یکی دیگر از مزایای خوابیدن به پهلو این است که از بهترین حالت‌های خواب برای زوج‌ها است زیرا به پهلو خوابیدن، در آغوش گرفتن یک‌دیگر را راحت­‌تر می‌­کند. خوابیدن در این حالت باعث آزاد شدن «هورمون نوازش» یا همان اکسی‌­توسین می­‌شود که کاهش دهنده‌ی استرس بوده و احساس خوبی به افراد می‌­دهد.

 

خوابیدن به پهلو در وضعیت کلاسیک جنینی

 

خوابیدن به پهلو در حالت جنینی یکی از محبوب‌­ترین حالت­‌های خوابیدن است زیرا به طور کلی راحت بوده و برای چرت زدن نیز وضعیت آسان‌­تری است. این حالت یکی از سالم‌ترین وضعیت‌های خوابیدن است، زیرا بدن شما در اطراف اندام‌های داخلی حلقه شده و به گونه‌ای است که عضلات پاها، کمر و قسمت بالای کمرتان کشیده می‌شود. در وضعیت جنینی، در حالیکه درون خود را گرم نگه می‌دارید، کمی دراز شده‌اید و همچنین در یک موقعیت فشرده هستید. این وضعیت خوابیدن برای افراد جوان­‌تر رایج است، اما بزرگسالان نیز این کار را انجام می­‌دهند.

 

با افزایش سن، خوابیدن در وضعیت جنینی با سر، دست‌ها و پاها در حالتی که به پهلو دراز کشیده‌اید، کاملا «امکان پذیر» نیست. با این حال، اگر به طور منظم ورزش می­‌کنید و درست غذا می­‌خورید، انعطاف­‌پذیری خود را حفظ خواهید کرد و می‌­توانید همچنان بدین شکل بخوابید.

 

آیا می­‌دانستید که وضعیت خوابیدن به پهلو مانند وضعیت جنینی می­‌تواند سلامت مغز را تقویت کند؟ خوابیدن به پهلوی راست یا چپ به بدن کمک می‌­کند تا مواد زائد بینابینی را از مغز پاک کند. به این کار به عنوان یک پاکسازی شبانه‌ی مغز فکر کنید که به طور بالقوه می­‌تواند خطر ابتلا به بیماری­‌های عصبی مانند آلزایمر را کاهش دهد.

 

حالت خوابیدن

 

نکاتی برای افرادی که به پهلو می­‌خوابند و به سلامتی خود اهمیت می‌دهند:

 

افرادی که به پهلو می­‌خوابند باید روی یک بالش خوب که متناسب با ساختار استخوان ترقوه و شکل گردن آن­‌ها باشد، سرمایه‌­گذاری کنند. آن­‌ها همچنین باید بین زانوهای خود بالش بگذارند تا درد لگن را کاهش دهند. با آغوش گرفتن یک بالش در این حالت می­‌توانید جایی راحت برای استراحت دادن به بازوی خود ایجاد کنید. از آن‌جایی که خوابیدن به پهلو می‌­تواند باعث درد شانه شود، قرار دادن بالش به جلوگیری از این درد در هنگام خواب کمک می­‌کند.

 

آیا به پشت خوابیدن سالم‌­ترین حالت خوابیدن است؟

 

به پشت خوابیدن می­‌تواند به شما کمک کند تا از سوزش معده یا سفتی گردن جلوگیری کنید. با این حال، اگر کاملا صاف، مانند یک تخته، دراز کشیده‌­اید، این وضعیت باعث می‌­شود که خروپف کنید. شما می­‌خواهید در هنگام خواب وضعیت بدنی خوبی داشته باشید و بهترین حالت خوابیدن برای وضعیت بدنی، خوابیدن به پشت است. با این حال، برخی از افراد ترجیح می‌­دهند به جای دراز کشیدن بر پشت، در حالت خم شده باشند. آن‌ها بالش‌ها را پشت سر خود جمع می‌کنند و بدن‌شان را در زاویه 120 درجه یا موقعیت دیگری قرار می‌دهند. بالا بردن سر در این حالت می‌تواند از ورود اسید معده به مری شما جلوگیری کرده و برای کاهش سوزش سر معده مفید باشد. با این وجود، ممکن است باعث شود با کمی درد از خواب بیدار شوید.

 

اگر گردن درد دارید، خوابیدن به پشت می‌تواند سالم‌ترین وضعیت برای شما باشد، زیرا کمک می‌کند ستون فقرات شما در یک راستا قرار گیرد. زمانی که به پشت می‌خوابید، به بالشی نیاز دارید که به صورت ارگونومیک با انحنای طبیعی گردن شما خمیده شود و ستون فقرات را در یک راستا نگه دارد. این‌گونه خوابیدن می­‌تواند به مرور زمان درد گردن را کاهش دهد.

 

در بعضی شرایط خاص، برخی از افراد به پشت می­‌خوابند و سپس صبح‌ در حالی بیدار می‌­شوند که به پهلو یا شکم خوابیده‌­اند. برای بعضی افراد، بهترین حالت خواب همین است که در طول شب وضعیت خود را تغییر دهند. با این حال، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می­‌کنند که بهترین و آرام­‌ترین خواب زمانی‌ست که فرد حرکت کمی دارد. البته این مساله مطمئنا به الگوهای ژنتیکی رفتار خواب شما نیز بستگی دارد.

 

موقعیت ستاره‌ی دریایی: برای کسانی که بیش از حد غلت می­خورند.

 

اگر دست و پای‌تان را در خواب پرت می­‌کنید و می­‌چرخانید، این حالت می‌­تواند به خواب شما کمک کند. باز هم، اگرچه برخی از موقعیت‌ها برای هم‌سویی بدنی مساعدتر هستند، اما وقتی واقعا در خواب عمیق هستید، نحوه‌ی حرکت شما ممکن است لزوما به انتخاب آگاهانه وابسته نباشد. بر این اساس، برای دستیابی به بهترین نتیجه، به دنبال موقعیت‌هایی برای خوابیدن باشید که به‌طور خاص برای شما راحت باشد.

 

پیدا کردن بهترین وضعیت خواب برای شما

 

برای اکثر مردم، خوابیدن به پشت سالم‌­ترین وضعیت است. اما همه‌ی افراد موافق آن نیستند. خوابیدن به پهلو یا در وضعیت جنینی تقریبا به همان اندازه خوب است. خوابیدن روی شکم یا حالت ستاره‌های دریایی احتمالا ناسالم‌ترین حالت­‌های خوابیدن هستند، اما نکته اینجاست که ممکن است برای راحتی خواب شخص شما مفید باشند و این است که برای سلامتی‌تان اهمیت دارد.

 

اگر کمردرد یا گردن درد مزمن دارید، منبع درد می­‌تواند به وضعیت خواب شما مربوط باشد. اگر نمی‌­توانید نحوه‌ی خواب خود را تغییر دهید، حرکات کششی و تمرینات در طول روز می­‌توانند یک جایگزین مناسب باشد. این کارها ماهیچه‌­های شما را تقویت کرده و به حمایت از کمرتان کمک می­‌کنند.

 

برای اینکه الگوها و تمایلات خواب خود را بر اساس ژنتیک‌تان درک کنید، از آزمایش ژنتیک خواب حنیفا کمک بگیرید. این آزمایش اطلاعاتی درباره‌ی اینکه چقدر راحت به خواب می­‌روید، چه ساعتی از روز بهتر به خواب می‌روید و مدت زمان خواب‌تان را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پست های مرتبط