کدام سرطان‌ها در جوانان شایع‌ترند؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 12 بهمن 1401
  • 14 دقیقه مطالعه

تا سال 2020، بیش از 18.1 میلیون مورد سرطان در سراسر جهان ثبت شده است و طبق تخمین‌های انجمن سرطان آمریکا، در همین سال، تقریبا 89500 مورد سرطان و 9270 مرگ مربوط به آن در میان جوانان بین 15 تا 39 سال در ایالات متحده آمریکا رخ داده است.

 

اکثر موارد سرطان اغلب در افراد بالای 65 سال تشخیص داده می‌شوند، اما مطالعات آماری نشان می‌دهند که انواع خاصی از سرطان در افراد زیر 45 سال بیشتر رخ می‌دهد.

 

آشنایی با سرطان‌­های شایع در جوانان به شما کمک می­‌کند تا با شناخت علائم و نشانه‌های بالقوه، هشیارتر باشید. افرادی که از نظر ژنتیکی خطر بیشتری برای ابتلا به برخی از سرطان­‌های خاص دارند، باید به طور ویژه­ای به این علائم توجه کنند.

 

سرطان در جوانان

 

اکثر محققانی که انواع رایج سرطان در جوانان را بررسی می‌کنند بر روی افراد بین 20 تا 39 سال تمرکز دارند. گسترش مطالعات برروی سرطان نشان داد که برخی انواع آن در گروه‌­های سنی خاصی شایع­‌تر هستند.

 

شایع‌­ترین سرطان‌­ها در افراد مسن، سرطان‌­های روده بزرگ، رکتوم، پوست، پروستات، ریه و سینه هستند. سرطان در افراد مسن اغلب با فاکتورهای سبک زندگی مانند ورزش نکردن، چاقی، سیگارکشیدن، پیری، رژیم غذایی ناسالم و عوامل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مرتبط است. با این حال، برخی از آن­‌ها تحت تاثیر جهش­‌های ژنتیکی رخ می‌­دهند.

 

سرطان در کودکان و نوجوانان چندان شایع نیست و اغلب در نتیجه زمینه ژنتیکی بروز پیدا می‌کند و بر خلاف افراد مسن، عوامل محیطی و سبک زندگی کمتر در بروز آن نقش دارند.

 

سرطان جوانان می‌تواند ناشی از عوامل مختلف، از جهش‌های ژنتیکی گرفته تا سبک زندگی و تاثیرات محیطی باشد. طبق آخرین تحقیقات، شایع­‌ترین سرطان‌ها در افراد 20 ساله عبارتند از سرطان‌­های بیضه، تیروئید و خون (مانند لنفوم).

 

برای بزرگسالان 30 ساله، سرطان‌های سینه و ملانوما شایع‌­تر است.

 

سرطان­‌های شایع در جوانان

 

سرطان‌­هایی که معمولا افراد جوان را تحت تاثیر قرار می­‌دهند تنها به گروه سنی 20 تا 39 محدود نمی­‌شود. سرطان ممکن است در هر زمانی از زندگی فرد رخ دهد. با این حال، محققان معتقدند که شیوع سرطان، به خصوص سرطان تیروئید، در افراد بین 15 تا 39 سال افزایش یافته است.

 

برخی از شایع‌­ترین سرطان‌­های گزارش‌­شده برای افراد زیر 45 سال عبارتند از:

 

سرطان مغز و سیستم عصبی مرکزی

 

سرطان مغز و سیستم عصبی مرکزی سومین سرطان شایع در بین افراد 35 تا 39 ساله است. تومورهای مغزی حدود 85 تا 90 درصد از سرطان­‌های سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می‌­دهند. در کودکان، این تومورها معمولا در قسمت پایینی مغز مانند ساقه مغز یا مخچه شروع می‌­شوند. اما در بزرگسالان، ایجاد تومور در قسمت‌های بالایی مغز شایع‌تر است.

 

شایع‌­ترین علائم سرطان مغز و سیستم عصبی مرکزی شامل سردردهای مداوم، تغییر در گفتار، مشکلات حافظه، تغییر در بینایی یا خلق‌وخو و مشکلات تعادلی هستند. برخی از افراد ممکن است ضعف یا سوزن‌سوزن شدن عضلات را نیز تجربه کنند.

 

سرطان سینه

 

سرطان سینه در میان زنان مسن شایع‌تر است، با این حال، تقریبا 7 درصد از زنان مبتلا به این بیماری کمتر از 40 سال سن دارند. علاوه بر ژنتیک، سبک زندگی نیز می‌­تواند عامل مهمی در ابتلا به این بیماری در سنین پایین باشد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان نوجوانان و جوانان بین ۱۵ تا ۳۹ سال است. با این حال، میزان بقا در افراد جوان‌تر بیشتر است. بهتر است افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، زودتر از جمعیت عادی آزمایش ژنتیک انجام دهند تا در صورت وجود مشکل، سریع‌­تر تشخیص داده شود.

 

شایع‌­ترین علامت سرطان سینه، ظهور توده یا برآمدگی‌­های جدید در سینه است. سایر علائم احتمالی می‌­توانند شامل درد یا تورم، تغییر شکل نوک سینه، نشت مایع از نوک سینه و ضخیم شدن یا تغییر پوست سینه باشد.

 

سرطان رحم

 

سرطان دهانه رحم

 

سرطان دهانه رحم در بین زنان 35 تا 44 سال شایع‌تر است. این سرطان عمدتا در مراحل اولیه تشخیص داده می­‌شود. آزمایش‌های غربالگری و واکسیناسیون علیه HPV (ویروسی که با ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است) از جمله راه‌­های پیشگیری از ابتلا به این سرطان هستند.

 

افرادی که در اعضای خانواده خود سابقه ژنتیکی سرطان دهانه رحم یا سرطان دستگاه تناسلی زنان را دارند، باید در سنین پایین به دنبال غربالگری باشند. با این حال، لازم است که همه خانم‌­ها به‌طور منظم آزمایش پاپ‌اسمیر و HPV را انجام دهند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنند. شایع­ترین علامت این بیماری خونریزی غیرطبیعی واژن است؛ علاوه بر این برخی از افراد در حین رابطه جنسی نیز درد و ناراحتی را تجربه می­‌کنند.

 

سرطان بیضه

 

سرطان بیضه یکی از شایع­‌ترین انواع سرطان در بین مردان جوان است و تقریبا نیمی از موارد آن در بین مردان 20 تا 34 ساله رخ می‌­دهد. میانگین سنی افراد مبتلا به این سرطان 33 سال است. خوشبختانه، سرطان بیضه پاسخ مثبتی به درمان نشان می‌دهد.

 

به‌ وجود آمدن توده در بیضه و یا تورم در اطراف آن جز اولین علائم سرطان بیضه است. برخی از تومورها دردناک هستند، در حالی که برخی دیگر هیچ حسی ایجاد نمی­‌کنند. مردان در همه گروه‌های سنی، باید حضور توده‌­های غیرعادی را چک کنند.

 

سرطان روده بزرگ

 

اکثر مردم تصور می­‌کنند که سرطان­‌های راست‌روده و روده بزرگ در میان افراد مسن شایع‌­تر است. با این حال، نظر محققان بر این است که ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ در بین افراد 15 تا 39 ساله در حال افزایش است. بروز سرطان کولورکتال در میان افراد زیر 50 سال از دهه 1990 دو برابر شده است. برخی از کارشناسان معتقدند رژیم غذایی، سبک زندگی و مسائل زیست محیطی می‌­توانند در این مساله نقش داشته باشند.

 

ژنتیک نیز یکی از عوامل رایج در ایجاد سرطان روده بزرگ است و می‌­تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. بسیاری از پزشکان جوانان را به غربالگری زودهنگام برای سرطان روده بزرگ تشویق می‌­کنند.

 

علائم سرطان روده بزرگ می‌­توانند متفاوت باشند، اما اغلب شامل خونریزی، تغییر در عادات روده، کاهش اشتها یا وزن، درد معده و مدفوع تیره رنگ است.

 

لنفوم

 

لنفوم نوعی سرطان است که در لنفوسیت‌ها (نوعی از گلبول‌های سفید خون) ایجاد می‌شود. این نوع سرطان بر بافت­‌ها و گره­‌های لنفاوی مختلف از جمله تیموس و لوزه­‌ها تاثیر می­‌گذارد. مغز استخوان و برخی دیگر از اندام­‌های بدن نیز می‌­توانند در معرض عوارض این سرطان قرار بگیرند.

 

دو نوع اصلی لنفوم عبارتند از لنفوم غیرهوچکین و لنفوم هوچکین. با اینکه لنفوم هوچکین شایع نیست اما در جونان و نوجونان 15 تا 39 ساله بسیار شایع است. در واقع حدود 30 درصد موارد این سرطان در افراد 15 تا 25 ساله رخ می‌­دهد.

 

لنفوم بسته به محل تومور می‌­توانند علائم مختلفی ایجاد کند اما علائم رایج شامل کاهش وزن، تعریق، تب، خستگی و تورم زیر پوست اطراف زیر بغل، کشاله ران یا گردن است.

 

ملانوما

 

ملانوما (سرطان پوست)

 

ملانوما نوعی سرطان پوست است که می‌­تواند در بین جوانان شایع باشد. در سال 2020، 2400 مورد ملانوما در افراد بین 15 تا 29 سال گزارش شد. این بیماری به ویژه در میان زنان جوان شایع است. ملانومای ژنتیکی معمولا در سنین بسیار پایین‌­تر رخ می­‌دهد.

 

اگر ملانوما زود تشخیص داده شود، شانس درمان آن بالاست. شایع­‌ترین علامت این سرطان، لکه یا علامت جدید روی پوست یا لکه‌­ای است که رنگ، شکل یا اندازه آن تغییر می­‌کند. وجود یک علامت روی پوست شما که با سایر نقاط متفاوت به نظر می‌­رسد می‌­تواند یک علامت هشداردهنده باشد.

 

سارکوما

 

به انواع سرطان­‌هایی که در بافت‌­های همبند بدن مانند سلول­‌های چربی، استخوان­‌ها و ماهیچه­‌ها ایجاد می­‌شوند سارکوما می­‌گویند. سارکوما به دو نوع اصلی سارکومای بافت نرم و سارکومای استخوان تقسیم می‌­شود. سارکومای بافت نرم حدود 8 درصد از کل تومورها در جوانان و نوجوانان را شامل می‌­شود.

 

سارکومای بافت نرم بسته به محل قرارگیری تومور اغلب علائمی مانند توده یا تورم، مشکلات روده و درد ایجاد می‌­کنند. در سارکومای استخوان، علائم به احتمال زیاد باعث ایجاد ناراحتی در اطراف استخوان‌­ها، به ویژه در ناحیه لگن، قفسه سینه یا شانه می­‌شوند.

 

دو نوع سرطان استخوان، سارکومای یوئینگ و استئوسارکوما در نوجوانان شایع‌تر هستند، اما در جوانان هم دیده می‌شوند.

 

سرطان تیروئید

 

با اینکه احتمال بروز سرطان تیروئید با افزایش سن بیشتر می‌­شود اما یکی از شایع‌­ترین سرطان­‌هایی است که در میان جوانان وجود دارد. زنان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تیروئید قرار دارند و حدود 3 برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌­شوند.

 

مطالعات نشان می­دهند که بروز سرطان تیروئید در بین جوانان در حال افزایش است. با این حال، پیش‌آگهی خوبی دارد. ایجاد تورم یا توده در جلوی گردن شایع­ترین علامت سرطان تیروئید است. مشکلات تنفسی، مشکلات بلع و تغییرات در صدا نیز از جمله علائم این بیماری هستند.

 

افزایش خطر سرطان در جوانان

 

سرطان در نتیجه عوامل مختلفی از رژیم غذایی، سبک زندگی و مسائل محیطی گرفته تا ژنتیک، می‌­تواند در هر سنی رخ دهد. با این حال، وقوع آن در میان جوانان در حال افزایش است، که نشان‌دهنده اهمیت آگاهی از علائم آن و اقدام برای پیشگری از ابتلا می‌­باشد.

 

شانس درمان هر یک از سرطان­‌های ذکر شده در بالا، در سنین پایین بیشتر است و تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع برای درمان نیز از اهمیت بالایی برخودار است. اگر از زمینه ژنتیکی خود برای انواع خاصی از سرطان آگاه هستید و علائم آن را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. از او بخواهید تا آزمایش‌های مناسب تشخیص آن سرطان خاص را برایتان تجویز کند.

 

به یاد داشته باشید که علائم سرطان می‌توانند کوچک و خفیف باشند، بنابراین همیشه از توصیه‌های پزشکی حرفه‌ای برای بررسی علائم استفاده کنید، حتی اگر این علامت در حد تغییر رنگ ادرار باشد.

 

پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین شناخت جهش‌های ژنتیکی سرطان‌زا مفید است. اگر آزمایش ژنتیک شما نشان دهد که جهش­‌های مرتبط با سرطان را به ارث برده­‌اید، بدان معنا نیست که مطمئنا به سرطان مبتلا خواهید شد، اما این اطلاعات می‌­تواند شما را به انجام اقدامات پیشگیرانه در سبک زندگی و غربالگری‌­های پزشکی مکرر ترغیب کند. شما می‌­توانید با انجام آزمایش ژنتیکی سلامت پیشرفته حنیفا از وجود جهش­‌های مرتبط به سرطان و خطر ابتلا به آن آگاه شوید و اقدام‌­های لازم برای پیشگیری را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط