مصرف رتینول در روتین مراقبت پوستی

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 29 آبان 1402
  • 18 دقیقه مطالعه

بسیاری از متخصصان پوست، رتینول را به عنوان یک محصول مراقبت از پوست قوی برای مبارزه با پیری، توصیه می­‌کنند. رتینول از مشتقات ویتامین A بوده و بیشتر، عاملی برای مبارزه با علائم پیری پوست و جوان‌تر نشان دادن آن شناخته شده است.

ویتامین A می‌تواند از یک ماده‌ی طبیعی مانند ویتامین‌های محلول در چربی که معمولا در هویج، کدو و سیب‌زمینی شیرین بدست آمده و یا به صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید شود. رتینول به دلیل خصوصیات ذاتی خود، دارای خواص آنتی­اکسیدانی موثر برای مبارزه با رادیکال­‌های آزاد بوده و به طور بالقوه پوستی جوان­‌تر و درخشان­‌تر را برای شما به ارمغان می­‌آورد.

 

همه این­‌ها باعث شده است که بسیاری از متخصصان پوست، محصولات حاوی رتینول با نسخه و بدون نسخه مانند سرم‌ها، کرم‌های دور چشم و کرم‌های شب را در نسخه­‌های تجویزی خود بگنجانند. بسیاری از مطالعات تایید می­‌کنند که رتینول باعث بازسازی و تجدید سریع سلول­‌های پوست می‌­شود. در نتیجه، از آنجایی که رتینول نوسازی پوست را تسریع می­‌کند، می­‌تواند بافت پوست را بهبود بخشد، تشکیل کلاژن را تقویت کند، با چین و چروک­‌ها مبارزه کند، لکه­‌های تیره را روشن کرده و به آکنه کمک کند.

با این حال، رتینول نمی‌­تواند به طور کامل از پیری جلوگیری کرده یا اینکه آن را از بین ببرد، اما می­‌تواند مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن را به حداقل برساند. اگرچه رتینول، استاندارد طلایی محصولات ضدپیری است و برای بسیاری از افراد به خوبی کار می­‌کند، اما استفاده از آن برای همه ضروری نیست و یا حتی ممکن است تاثیری نگذارد.

بنابراین لازم است که در مصرف آن با احتیاط عمل کنید و از استفاده بی­رویه رتینول بر روی پوست خود خودداری کنید.

همه انواع پوست نمی­‌توانند این ماده را تحمل کنند زیرا خشکی پوست را تشدید می­‌کند، که برای مثال در افراد مبتلا به اگزما مشکل­‌ساز خواهد بود. مانند هر چیز دیگری که مربوط به زیبایی است، یک محصول واحد برای همه افراد مناسب نیست. در ادامه توضیحات بیشتری درباره رتینول خواهیم داد؛ با کمک این اطلاعات می­‌توانید تصمیم بگیرید که رتینول را به روتین خود اضافه کنید یا خیر.

 

چه کسی ممکن است نتواند رتینول را تحمل کنند؟

 

ذکر این نکته ضروری است که به افرادی که انواع پوست نرمال را دارند توصیه می‌­شود که به آرامی محصولات رتینول موضعی را در روتین پوستی خود وارد کنند. دلیل این کار این است که پوست فرد به تدریج نسبت به این ماده فعال قوی، مقاوم شود. با استفاده از این محصولات، معمولا عوارض جانبی ناخوشایندی مانند خشکی یا برون­ریزی پوست ظاهر می­‌شود و پس از چهار هفته از بین می‌­روند.

با این حال، برخی از افراد به هیچ وجه نمی­‌توانند پیامدهای حاصل از کرم‌­های رتینول را تحمل کنند.

به این افراد توصیه می‌­شود که از مصرف رتینول اجتناب کرده و یا اینکه با احتیاط بیشتری عمل کنند.

 

اگر باردارید یا در دوران شیردهی هستید مراقب باشید

 

پزشکان به مادران باردار و شیرده توصیه می­‌کنند که هرگونه مصرف خوراکی و موضعی رتینول را قطع کنند. حتی به کسانی که قصد باردار شدن دارند نیز توصیه می­‌‎شود که اقدامات احتیاطی را انجام دهند. اگرچه سرم­‌های رتینول محصولات موضعی هستند، اما پوست شما همچنان آن‌­ها را از طریق منافذ خود جذب کرده و مواد شیمیایی به جریان خون راه می­‌یابند. این ترکیبات می‌­توانند منجر به ایجاد یک بیماری به نام سندرم رتینوئید جنین شوند.

اگرچه این وضعیت نادر است، اما ممکن است باعث ایجاد نقص­‌های روحی و جسمی در جنین یا نوزاد در حال رشد شود. از این رو، پزشکان توصیه می­‌کنند که استفاده از انواع محصولات رتینوئید خوراکی و موضعی را در دوران بارداری و شیردهی متوقف کنید، زیرا نسبت خطر به فایده‌ی آن، ارزش ریسک کردن را ندارد. به دلیل عوارض جانبی احتمالی بر روی رشد جنینِ در رحم و نوزاد، بهتر است از هر گونه خطری اجتناب کنید.

 

اگر پوست خشک و حساس دارید، احتیاط کنید

 

افرادی که پوست خشک و حساس دارند ممکن است از رتینول سودی نبرند زیرا از همان ابتدا، یک سد پوستی معیوب دارند. در پوست خشک، عدم وجود سبوم یا روغن‌­های طبیعی باعث می‌­شود که پوست به طور طبیعی مرطوب و انعطاف­‌پذیر نشود. اگر از یک ماده خشک‌کننده مانند رتینول استفاده کنید، ممکن است به سد حساس پوست آسیب برساند و در نتیجه سطحی خشک‌تر، پوسته‌پوسته، احساس گزگز و خارش ایجاد کند.

هنگامی که پوست، بیش از حد خشک و آسیب دیده باشد، آرایش سلولی سفت معمول آن از بین می‌­رود. در نتیجه، این امر منجر به نفوذ محرک‌های خارجی به سد پوست و حتی از دست رفتن رطوبت بیشتر می­‌شود. از این رو، استفاده از رتینول می‌­تواند منجر به ایحاد بثورات و التهاب در افرادی با پوست خشک شود.

 

بیماران مبتلا به مشکلات خودایمنی

 

بیماری‌­های پوستی خودایمنی شامل مواردی همچون پسوریازیس، اگزما یا روزاسه می­‌باشند. بیماران مبتلا به پسوریازیس و اگزما، پوستی بیش از حد خشک، تحریک‌­شده و متورم دارند. روزاسه یک بیماری التهابی پوستی است که غدد چربی را هدف قرار داده و در نتیجه پوست بسیار قرمز و خشک می‌­شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است افرادی که پوست خشک، آسیب­‌دیده و حساس دارند، از رتینول دوری کنند. مبتلایان به بیماری­‌های پوستی خودایمنی ممکن است با استفاده از رتینول از التهاب بیشتری رنج ببرند و هنگامی که سطح پوست آسیب می­بیند، خطر عفونت را افزایش می­‌یابد.

 

افرادی که از AHA و BHA استفاده می­‌کنند باید در رابطه با رتینول محتاط باشند

 

اگر در روتین مراقبت از پوست شما رتینول وجود دارد، ارزیابی محصولات دیگری که استفاده می­‌کنید بسیار مهم است.

وقتی صحبت از ترکیب‌­شناسی مراقبت از پوست به میان می‌­آید، به محصولاتی نیاز دارید که مکمل یکدیگر باشند تا از لایه‌­برداری و خشک شدن بیش از حد و همچنین تحریک جلوگیری کنند.

دکتر شاری مارشبین، متخصص پوست در نیویورک می‌گوید: «مخلوط کردن مواد، بدون دانش کافی در مورد نحوه عمل‌کردشان و ترکیبات دیگری که ممکن است با آن­‌ها تداخل داشته باشند، نه تنها باعث اتلاف وقت می‌شود، بلکه پول شما را نیز به هدر می­‌دهند. پس از استفاده ناآگاهانه از محصولات، ممکن است نتایجی کمتر از حد انتظارتان مشاهده کنید (یا اینکه پوستتان تحریک شود) که این مساله احساس ناامیدی زیادی را ایجاد خواهد کرد.

افرادی که از آلفاهیدروکسی اسید (AHA)  و بتاهیدروکسی اسید (BHA) استفاده می­‌کنند، نمی‌­توانند رتینول را در روتین پوستی خود قرار دهند زیرا این محصولات، لایه‌­بردار قوی هستند. اگر این اسیدها را با رتینول جفت کنید، احتمال خشکی، قرمزی و تحریک پوست شما بیشتر خواهد شد. نمونه‌­هایی از این محصولات عبارتند از:

 

  • تونر اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک
  • لایه‌­بردار سرکه سیب
  • آلفاهیدروکسی اسید
  • سرم بتاهیدروکسی اسید
  • تونر PHA
  • تونرهای اسید سالیسیلیک
  • کرم شب ضد لک C-50

 

شما نمی­‌توانید این محصولات را به همراه رتینول به کار ببرید. اگر نمی‌خواهید هیچ کدام از این موارد را حذف کنید، آن‌­ها را در روزهای مختلف استفاده کنید. به یاد داشته باشید، رتینول به اضافه اسیدهای زیاد، پوست را از بین می‌­برد، به سد طبیعی پوست آسیب می‌­رساند و توانایی پوست برای بازیابی را مختل می­‌کند.

 

اگر از بنزوئیل پراکسید استفاده می­‌کنید مراقب باشید

 

افرادی که با آکنه درگیر هستند، اغلب برای پاکسازی منافذ مسدود­شده و جلوگیری از تشکیل آکنه، به بنزوئیل پراکسید متکی هستند. به همین ترتیب، رتینول نیز ضدپیری است و از ایجاد منافذ جلوگیری می­‌کند. ممکن است وسوسه شوید که در کنار بنزوئیل پراکسید، ویتامین A را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا فرآیند بهبود پوستتان را سرعت بخشید. اما بهتر است که در مورد انجام این کار بیشتر فکر کنید.

اگرچه بنزوئیل پراکسید یک محصول ارگانیک از خانواده پراکسیدها است، اما نباید در کنار هر محصولی استفاده شود. این ماده می‌تواند مولکول رتینوئید موجود در دیگر محصولات مورد استفاده شما را غیرفعال کند. در نتیجه، هدف شما برای مبارزه با آکنه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. از مصرف همزمان این محصولات خودداری کنید و صبح‌ها از بنزوئیل پراکسید و شب‌ها از رتینول استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر آکنه شدید دارید، می‌توانید از متخصص پوست خود درباره دارو Epiduo Forte سوال کنید؛ Epiduo Forte یک ماده موضعی جدید است که آداپالن (شکلی از رتینول) و بنزوئیل پراکسید را با یکدیگر ترکیب می­‌کند.

 

مصرف­‌کنندگان سرم ویتامین C مراقب باشند

 

درست مانند رتینول که از مشتقات ویتامین A است، ویتامین C نیز یک آنتی­اکسیدان قوی بوده و محبوبیت زیادی دارد. با این حال، از آنجایی که ویتامین C و رتینول در سطوح مختلف pH عمل می­‌کنند، باعث خنثی شدن یکدیگر می­‌شوند. ویتامین C محلول در آب و رتینول محلول در روغن است؛ این مساله باعث می­‌شود که این محصولات به طور موثر در پوست حل نشوند. استفاده از سرم ویتامین C در کنار رتینول اتلاف وقت، پول و تلاش است.

این دو ماده را به طور همزمان استفاده نکنید زیرا سطح pH آن­ها با یکدیگر مقابله می‌­کند. وقتی سطح pH به هم می‌ریزد، از محصولاتی که روی پوست خود استفاده می‌کنید سودی نخواهید برد، زیرا تاثیر کمتری خواهند داشت. برای گرفتن بهترین نتیجه، برای مبارزه با اکسیداسیون، صبح­‌ها از ویتامین C استفاده کنید. رتینول را شب­‌ها استفاده کنید، زیرا یک ماده حساس به نور بوده که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تخریب می­‌شود.

 

سیگاری‌­ها باید مراقب مصرف رتینول باشند

 

به گفته جینی دونی، متخصص پوست، استفاده از تنباکو، ویپ یا ماریجوانا باعث خشکی پوست می­‌شود، بنابراین باید مراقب رتینول بود. به گفته این متخصص: «شما با سیگار کشیدن پوست خود را به میزان قابل‌­توجهی خشک می­‌کنید، و سپس با قرار دادن رتینول بر روی آن، باعث تحریک بیشتر پوست شوید.»

 

رتینول

 

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از رتینول

 

اگرچه رتینول می­‌تواند به کاهش علائم قابل­‌مشاهده پیری، کمک قابل­‌توجهی کند، اما اگر آن را به درستی استفاده نکنید، به پوست شما آسیب می‌­رساند. رتینول می­‌تواند منجر به حساسیت به نور همراه با خشکی، قرمزی و تحریک شود. اگر می‌­خواهید رتینول را در برنامه روزانه خود بگنجانید، به نکات زیر توجه کنید:

 

  • مصرف رتینول را به آرامی آغاز کنید؛ در ابتدا از کمترین دوز آن، دو بار در هفته استفاد کنید و به تدریج به مصرف روزانه دوزهای بالاتر آن برسید.
  • برچسب­‌های OTC رتینول را با دقت بخوانید.
  • هنگام استفاده از رتینول تجویزی، دستورالعمل­‌های پزشک خود را دنبال کنید.
  • شب­‌ها از رتینول استفاده کنید زیرا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تجزیه شده و کارایی آن کاهش می‌­یابد.
  • مصرف بیشتر لزوما به معنای تاثیر بیشتر نیست، برای صورت، تنها یک نخود از رتینول کافیست.
  • صبح­‌ها صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید تا باقی‌مانده رتینول از بین برود.
  • اگر زخم یا آفتاب سوختگی دارید برای جلوگیری از تحریک آن از رتینول استفاده نکنید.
  • همیشه از ضدآفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید، چه بیرون بروید و چه در خانه بمانید.
  • روز و شب از کرم مرطوب­‌کننده استفاده کنید.

 

جایگزین‌­های رتینول برای افرادی که نمی‌­توانند از آن استفاده کنند

 

از آنجایی که این ماده نوسازی سلولی را برای جوان­سازی پوست سرعت می­‌بخشد، ممکن است منجر به یک دوره لایه‌­برداری و خشکی شود تا در نهایت پوست شما تنظیم شود. پس از این، انتظار می‌رود که پوست به رتینول عادت کند. با این حال، اگر تحریک ادامه داشت، ممکن است مجبور شوید در این روال تجدید نظر کنید و رتینول را به طور کامل حذف کنید.

اگر مدتی است که از محصولات رتینول استفاده می‌کنید و پوستتان نمی‌تواند دوزهای مختلف رتینول را تحمل کند، ممکن است به یک جایگزین نیاز داشته باشید. برای داشتن پوستی درخشان، نباید هیچ‌گونه تحریک، التهاب و یا قرمزی در پوستتان وجود داشته باشد.

 

  1. باکوچیول (Bakuchiol)

 

از محصولات حاوی باکوچیول که یک جایگزین گیاهی رتینول است، استفاده کنید. این ماده از دانه­‌ها و برگ­‌های گیاه Psoralea corylifolia یا گیاه بابچی برداشت می‌­شود. باکوچیول دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و آنتی­اکسیدانی است. چنین محصولاتی برای کاهش تولید ملانین (تولیدکننده رنگدانه) و کاهش تجزیه کلاژن شناخته ­شده­‌اند.

 

  1. رسوراترول (Resveratrol)

 

مانند رتینول، رسوراترول نیز می‌­تواند به شما درخشندگی بدهد و پوستتان را در هنگام خواب شارژ کند. این ماده از انگور بدست می­‌آید و یک آنتی­اکسیدان قوی است که از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب­‌های محیطی محافظت می­‌کند. رسوراترول بافت و قابلیت ارتجاعی انواع پوست را بهبود می­‌بخشد. برای کاهش خطوط و چین و چروک صورتتان، روی این محصول حساب کنید.

 

  1. عصاره چای سبز

 

پوست خود را با محصولات دم­‌کرده چای سبز جوان کنید زیرا سرشار از پلی­فنول هستند. شواهد نشان می­‌دهد که این مواد شیمیایی گیاهی تاثیر مثبتی بر پیری پوست دارند. این محصولات یک آنتی­اکسیدان قوی هستند و از پوست در برابر آسیب محافظت می­‌کنند. علاوه بر این، می­‌توانند آسیب­‌های ناشی از اکسیداسیون را ترمیم کنند.

با وجود گزینه­‌های متعدد برای مراقبت از پوست، انتخاب محصولات مناسب از میان انبوهی از کرم‌­ها، لوسیون­‌ها و سرم­‌ها، ممکن است گیج­‌کننده به نظر برسد. اگر می­‌خواهید از روتین پوستی خود مطمئن باشید، می‌­توانید از طریق آزمایش ژنتیک پوست حنیفا، به ویژگی­‌های ژنتیکی پوستتان پی ببرید. نتایج این آزمایش DNA، دفترچه راهنمایی است که به شما کمک می­‌کند تا بر اساس آن بهترین محصولات ضدپیری را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر پوست بسیار خشک و حساسی دارید، ممکن است بخواهید جایگزین‌­های رتینول را بررسی کنید. از اطلاعات پروفایل ژنتیکی پوست خود برای مراقبت بهتر از پوستتان استفاده کنید. مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، علاوه بر آزمایش پوست، تست‌­های جامع دیگری برای اطلاع یافتن از تبار، خطرات ژنتیکی ابتلا به بیماری­‌ها، تغذیه، تناسب اندام و شخصیت شما را نیز ارائه می­‌دهد.

 

پست های مرتبط