کمبود ویتامین D: علائم و درمان

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 30 آبان 1401
  • 7 دقیقه مطالعه

ویتامین D یک ماده ضروری برای سلامت استخوان‌­ها و دندان­‌ها است، به جذب کلسیم و فسفر کمک می­‌کند، همچنین نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. زمانی که در معرض نور خورشید قرار می­‌گیرید، ویتامین D، که به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می­شود، به طور طبیعی در بدنتان ساخته می‌­شود. این مساله خورشید را به یکی از بهترین منابع ویتامین D تبدیل کرده است. غذاهایی مثل قارچ، تخم‌مرغ، ماهی سالمون و گوشت قرمز از دیگر منابع این ویتامین هستند.

 

دریافت میزان کافی ویتامین D باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری­‌هایی همچون افسردگی، دیابت، بیماری‌­های قلبی، سرطان­‌های سینه و روده بزرگ و بیماری­‌های عضلانی-عصبی می­‌شود. از سوی دیگر کمبود این ویتامین می‌­تواند موجب شکنندگی استخوان­‌ها، افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌­ها و بسیاری دیگر از بیماری‌ها شود.

 

برخی از علائم کمبود ویتامین D

 

با اینکه بهترین راه تشخیص کمبود ویتامین D انجام آزمایش‌های مرتبط، پس از مشورت با پزشک می‌­باشد، اما موارد زیر علائمی هستند که در خصوص آن‌ها هوشیار باشید و در صورت مشاهده، برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید.

 

ویتامین D

 

سیستم ایمنی ضعیف و ابتلای مکرر به بیماری

 

یکی از مهم­ترین فوائد ویتامین D، تقویت عملکرد سیستم ایمنی است. دریافت میزان کافی این ویتامین به بدن کمک می­‌کند که با ویروس‌­ها، باکتری­‌ها و عفونت­‌ها بهتر بجنگد. بنابراین اگر اغلب بیمار می‌­شوید و نسبت به اطرافیانتان بیشتر مستعد ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی هستید، کمبود ویتامین D می­‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

 

دردهای مزمن

 

از آنجایی که ویتامین D نقش بسیار مهمی در تقویت و حفظ سلامت استخوان­‌ها دارد ، منطقی است که کمبود آن موجب بروز درد در استخوان­‌ها و بدن شود. بسیاری از مطالعات حاکی از وجود ارتباط بین سطح پایین ویتامین D با دردهای مزمنی همچون کمردرد هستند. ضعف ماهیچه‌­ها نیز از علائم کمبود این ویتامین می‌­باشد. دردهای مزمن می­‌توانند نشان از کمبود ویتامین D باشند، بنابراین در صورت احساس دردهای مزمن در کمر، ماهیچه‌­ها، استخوان‌­ها و سایر نواحی بدن، به پزشک مراجعه کنید. میزان سوخت‌وساز و جذب این ویتامین در افراد مختلف متفاوت بوده و به ساختارهای ژنتیکی بستگی دارد. آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

افسردگی

 

چرا زمانی که یک نفر احساس ناراحتی می­‌کند، اطرافیان به اون توصیه می­‌کنند که از خانه بیرون برود و از آفتاب لذت ببرد؟ چون ویتامین D حاصل از تابش آفتاب، می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو شود. خیلی از مردم زمانی که هوا آفتابی است احساس شادی بیشتری می­‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از علائم کمبود ویتامین D مشابه علائم افسردگی هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین D می­‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

 

خستگی

 

مطالعات زیادی نشان داده اند که کمبود ویتامین D می‌­تواند باعث خستگی شود و در مقابل، افزایش میزان ویتامین D، خستگی را از بین می‌برد. شاید دلیل اینکه بسیاری از افراد با وجود خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی می‌­کنند، کمبود ویتامین D باشد.

 

ریزش مو

 

 

عوامل زیادی مثل استرس، تغییر میزان هورمون‌ها و کمبود ویتامین D ممکن است باعث ریزش مو شوند.  مطالعه­‌ای در سال 2015 نشان داد که کاهش سطح ویتامین D بدن می‌­تواند باعث ریزش مو شود. از آنجایی که ویتامین­‌ها و موادمعدنی برای رشد و تقویت مو ضروری هستند، این نتیجه­‌گیری منطقی به نظر می‌­رسد.

 

افزایش وزن

 

تحقیقات نشان داده است که افرادی که اضافه‌وزن دارند معمولا سطح ویتامین D پایین­تری دارند. دریافت ویتامین کافی می‌تواند باعث تسهیل کاهش وزن شود. ویتامین D در بافت­های چربی ذخیره می­شود؛ بنابراین افرادی که میزان چربی بیشتری دارند، به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارند.

 

کمبود ویتامین D چگونه درمان می­شود؟

 

اگر آزمایش خون شما کمبود ویتامین D را تایید کرد، بهتر است برای درمان این مساله با پزشک و یا مشاور تغذیه مشورت کنید. موارد زیر برخی از درمان­‌های معمولی هستند که برای کمبود ویتامین D ارائه می‌­شوند:

 

بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید

 

خورشید

 

اگرچه برای تولید ویتامین D در بدنتان باید در معرض نور خورشید قرار باشید، اما این بدین معنا نیست که تمام روز حمام آفتاب بگیرید! روزانه 15 دقیقه دریافت نور آفتاب می­‌تواند برای تامین ویتامین D بدن کافی باشد. البته اشعه آفتاب برای بسیاری از افراد مضر است، مخصوصا اگر به طور ژنتیکی، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پوست باشند. لذا این افراد می‌­توانند از راه­‌های دیگر، مثلا استفاده از مکمل‌­های ویتامین D، کمک بگیرند.

 

مکمل­‌های ویتامین D

 

برای استفاده از مکمل­‌های ویتامین D با پزشک مشورت کنید. این مکمل­‌ها می‌­توانند بهترین راهکار برای افرادی باشد که به هر دلیل نمی‌­توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند.

 

از غذاهای غنی از ویتامین D استفاده کنید

 

مکمل

 

زرده تخم‌­مرغ، ماهی­‌های چرب، گوشت قرمز، قارچ، پنیر سوییسی و ماهی تن از منابع ویتامین D هستند. علاوه بر این بسیاری از مواد لبنی که در بازار ارائه می‌­شوند با ویتامین D غنی شده‌­اند.

 

آیا می خواهید بدانید از نظر ژنتیکی به چه میزان ویتامین D نیاز دارید؟ آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا این پرسش را پاسخ می‌دهد. برای آنکه از نور خورشید به عنوان منبع ویتامین D استفاده کنید، مایلید بدانید که ژن‌­های شما چه میزان خطر احتمال ابتلا به سرطان پوست را نشان می‌­دهند؟ بدین منظور می‌­توانید از آزمایش­ ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط