10 مزیت شناخت ساختار DNA

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 18 اردیبهشت 1402
  • 14 دقیقه مطالعه

شناخت DNA می‌­تواند حجم عظیمی از اطلاعات مفید را در اختیارتان قرار دهد. این دانش جدید کیفیت زندگی شما را در حرکتی رو به جلو بهبود می‌­بخشد. آزمایش DNA همچنین برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار مفید است.

 

در مجموعه VIP حنیفا، بیش از 1100 ویژگی ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در قالب 16 گزارش جامع ارائه می‌شوند. این گزارش‌­ها شامل اطلاعاتی در مورد نیازهای غذایی، ویژگی‌های شخصیتی، خطر ابتلا به سرطان و بیماری­‌های ژنتیکی مزمن، سلامت مغز، خواب، سلامت خانواده، ویژگی‌های رفتاری، ویژگی‌های فیزیکی، اطلاعات نیاکان و بسیاری موارد دیگر است.

 

انجام آزمایش DNA مزایای زیادی دارد که در اینجا به 10 مورد از آن­‌ها خواهیم پرداخت:

 

1. نیازهای غذایی: از ژن­‌هایتان بپرسید چه غذایی باید بخورید

 

تغذیه

 

آزمایش DNA می‌­تواند بر اساس ژن‌­هایتان اطلاعات مفیدی در مورد حساسیت‌­های غذایی احتمالی، عدم تحمل غذایی و رژیم غذایی بهینه در اختیارتان قرار دهد. این اطلاعات به شما کمک می­‌کنند تا سلامت خود را بهبود بخشید و سبک زندگی‌تان را بهینه کنید. اگر براساس دستورات ژن‌­هایتان غذا بخورید، می‌­توانید کنترل سلامت و تندرستی کلی خود را در دست بگیرید.

 

آزمایش DNA، مشخصات غذایی منحصر به فردتان را به همراه توصیه‌­هایی بر اساس نیازهای غذایی شخصی شما ارائه می­‌دهد. این آزمایش مواردی مانند حساسیت­ به کربوهیدرات، حساسیت به چربی، عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به کافئین را بررسی می­‌کند. برای مثال، فردی که از نظر ژنتیکی به کربوهیدرات‌ها حساس است، ممکن است تصمیم بگیرد که از یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات پیروی کند. این تنها یک نمونه از راه‌هایی است که گزارش‌های تغذیه می‌توانند در تعیین رژیم غذایی مناسب، برای بدست آوردن سلامتی بهینه به شما کمک کنند.

 

2. گزارش ژنتیک تغذیه

 

گزارش ژنتیک تغذیه حنیفا، بر اساس ژن‌­های شما، ویتامین­‌ها و مواد معدنی خاصی که ممکن است به آن‌ها بیشتر نیاز داشته باشید را شناسایی می­‌کند. این گزارش می‌­تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد توانایی بدن شما در جذب برخی ویتامین­‌ها و مواد معدنی ضروری را در اختیارتان قرار دهد. به عنوان مثال، اگر از نظر ژنتیکی نیاز بیشتری به آهن داشته باشید، متوجه خواهید شد که باید آهن موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. گزارش‌­های ژنتیک تغذیه می‌توانند سلامتی شما را متحول کنند. به کمک آزمایش ژنتیک تغذیه درمی‌­یابید که ممکن است در خطر کمبود کدام ویتامین­‌ها و مواد معدنی باشید، و بر این اساس جهت بررسی وضعیت فعلی این ویتامین‌­ها در بدنتان، برای انجام آزمایش خون اقدام می­‌کنید. پس از دریافت نتایج، در صورت نیاز می‌­توانید میزان مصرف این ریزمغذی­‌ها را تغییر دهید.

 

3. پیشگیری: گزارش­‌هایی در مورد خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌­های شایع

 

آیا از نظر ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به برخی از سرطان­‌ها یا بیماری­‌ها هستید؟ یکی از مهمترین مزایای آزمایش DNA این است که می­‌توانید خطر ابتلا به سرطان‌­ها و بیماری­‌ها را دریابید. گزارش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا، اطلاعاتی در مورد لیستی از جهش‌های ژنتیکی سرطان‌زا که ممکن است در شما وجود داشته باشد را در اختیارتان قرار می‌­دهد.

 

بیماری‌ها و شرایطی از جمله انواع سرطان، بیماری­‌های قلبی و بیماری‌های ماهیچه‌ای در این آزمایش بررسی می‌­شوند. اگر متوجه شدید که در معرض خطر ابتلا به هر گونه بیماری یا سرطان هستید، می‌­توانید با تنظیم شیوه زندگی خود، انجام تست‌­های غربالگری لازم، معاینات مکرر و اقدامات پیشگیرانه بر اساس نتایج، در مسیر جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌­ها قدم بردارید. علاوه بر این می‌­توانید یک برنامه‌­ریزی بلندمدت داشته باشید تا در صورت ابتلا به هرگونه بیماری، هم خودتان و هم خانواده­‌تان از قبل آماده باشید.

 

اگر گزارش ژنتیک نشان می‌دهد که در معرض خطر ابتلا به یک بیماری هستید، این بدان معنا نیست که حتما درگیر آن خواهید شد؛ شما می‌­توانید با تغییر سبک زندگی و برنامه ریزی معاینات مکرر، خطر را کاهش دهید. یک مشاور ژنتیک می‌­تواند به شما کمک کند تا نتایج را با جزئیات بررسی کنید و برای انجام کارهای بعدی یک برنامه عملی طراحی کنید. در مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، نتایج گزارش ژنتیک شما، در یک جلسه مشاوره رایگان با متخصص ژنتیک بررسی می‌شوند.

 

4. اطلاعات نیاکان

 

نیاکان

 

یکی دیگر از مزایای آزمایش DNA این است که با استفاده از آن می‌­توانید درباره پیشینه قومی و ملیتی خود بیشتر بدانید. آزمایش تبارشناسی حنیفا رازهای جالبی درباره محل زندگی و قومیت اجدادتان را برایتان فاش کند.

 

5. وضعیت پوست

 

اکثر مردم به سلامت و ظاهر پوست خود اهمیت می‌­دهند. آیا از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به برخی بیماری­‌های پوستی هستید؟ یکی از جالب‌ترین مزایای گزارش ژنتیک پوست حنیفا این است که می‌توانید مشخصات ژنتیکی پوست خود را بفهمید و اقداماتی پیشگیرانه در برابر مشکلات پوستی انجام دهید. بر اساس نتایج آزمایش ژنتیک، می‌­توانید از نقاط قوت و ضعف پوستتان آگاه شوید. سن پوست، خطر بروز آکنه، سلولیت، خطر تشکیل چین‌و‌چروک، کک‌مک و خطر هیپرپیگمانتاسیون از جمله صفاتی هستند که در گزارش ژنتیک پوست حنیفا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

6. چهره، بدن و ویژگی­های جسمانی

 

آزمایش DNA می‌­تواند چیزهای زیادی در مورد ویژگی­‌های جسمانیتان به شما بگوید. برای مثال، اگر کنجکاوید که چرا در کاهش یا افزایش وزنتان مشکل دارید، این آزمایش می‌­تواند دلیل آن را به شما توضیح دهد. آیا می­‌دانستید که ماک فیت، قهرمان بدنسازی، متوجه شد که از نظر ژنتیکی مستعد صفتی به نام "لاغری مداوم" است؟ او توانست با آگاهی از این صفت و برنامه‌­ریزی مناسب، یک بدنساز موفق شود. نتایج آزمایش ژنتیک به او کمک کرد تا بفهمد چرا برای ساختن توده عضلانی دچار چالش‌­های زیادی بوده است. در DNA او نوشته شده بود که وی بیشتر از دیگران استعداد لاغرشدن دارد. فیت متوجه شد که به دلیل ساختارهای ژنتیکی که دارد، باید برای تبدیل شدن به یک بدنساز، سخت‌­تر از سایر همسالانش کار کند. او با تلاش و آگاهی و با کمک ژن­‌هایش توانست در نهایت تبدیل به یک قهرمان شود.

 

 7. شخصیت و رفتار: خودتان را بهتر بشناسید

 

خودشناسی

 

با خودشناسی می­‌توانید خودتان را بهتر بپذیرید و دوست بدارید؛ بنابراین بسیار مهم است که به شناخت خود ادامه دهید و با خصوصیات شخصیتی منحصربه‌فردتان آشنا شوید. درک بهتر خودتان یکی از 10 مزیت برتر آزمایش DNA است.

 

آیا می‌­دانستید که انتقال­‌دهنده­‌های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و اکسی­توسین چارچوبی برای شخصیت اصلی شما ایجاد می‌­کنند؟ حنیفا ژن‌­های مربوط به این انتقال‌دهنده­‌های عصبی را تجزیه و تحلیل می­‌کند تا وضعیت رفتاری ژنتیکی شما را تعیین کند. از طریق گزارش شخصیت‌شناسی حنیفا، نقاط قوت و ضعف ژنتیکی خود در مورد توافق‌پذیری، گشودگی، برون­‌گرایی، وظیفه­‌شناسی، روان‌رنجوری، همدلی، هوش هیجانی و موارد دیگر را خواهید آموخت.

 

8.  گرایش به اعتیاد

 

اعتیاد از هر نوعی، یک تهدید بسیار جدی برای سلامت است، بنابراین آگاهی از تمایل‌تان به اعتیاد می‌تواند برای ارتقای سلامت‌تان بسیار مفید باشد. برای مثال، اگر در معرض خطر اعتیاد به مواد غذایی، الکل یا سیگار هستید، گزارش اعتیاد شما حاوی اطلاعاتی در مورد این خطرات خواهد بود. چنین چیزی می‌­تواند به‌طور مثال فرد را از زیاده روی در مصرف الکل باز دارد. قطعا هیچ کس دوست ندارد که به ماده­ خاصی اعتیاد داشته باشد، مخصوصا اگر از نظر ژنتیکی در معرض خطر آن قرار داشته باشد.

 

9.  برنامه ورزشی بهینه: گزارش ورزش و تناسب اندام

 

گزارش ورزش و تناسب اندام حنیفا می‌­تواند به شما کمک کند تا نوع بدن خود را بشناسید و برای دست­یابی به بهترین نتیجه­ ممکن، بر اساس آن برنامه­‌ریزی کنید. به عنوان مثال، نیرو، قدرت و استقامت به طور طبیعی بسته به ژنتیک شما کم یا زیاد خواهد بود. جوآنا سو، اینفلوئنسر سلامت و تناسب اندام، اظهار داشت که نتایج آزمایش DNA او نشان می‌دهد که قدرت کم، توان متوسط و استقامت بالایی دارد. سو تائید کرد که نتایج چقدر با مشخصات او مطابقت دارند و توضیح داد که گزارش‌های تناسب اندام به او کمک کردند تا برای اصلاح روال تمرینی خود راهی پیدا کند و از استقامت طبیعی بالای خود استفاده کرده و در عین حال روی نقاط ضعف مربوط به قدرتش کار کند. او پس از اصلاح رژیم تناسب اندام خود بر اساس نتایج آزمایش DNA توانست نتایج خوبی بدست آورد. علاوه بر این با استفاده از آزمایش ژنتیک ورزش می‌­توانید پروفایل شخصی ورزش خود را بدست آورده و متوجه شوید که بر اساس DNAتان کدام یک از رشته‌­های ورزشی برایتان مناسب‌­تر است.

 

10.  تنظیم خانواده بر اساس DNA

 

غربالگری

 

آیا به تشکیل خانواده فکر می­‌کنید و قصد دارید باردار شوید؟ آزمایش غربالگری ناقلین بیماری می­‌تواند به شما و همسرتان، بینشی در مورد احتمال وجود بیماری‌های ارثی که ممکن است به فرزندتان منتقل کنید را ارائه دهد. بسیاری از ما حامل یک بیماری هستیم اما از آن اطلاعی نداریم. یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدانید این است که آیا شما و شریک زندگی‌تان هر دو ناقل یک بیماری ارثی هستید یا نه؛ این امر خطر انتقال بیماری را به فرزند متولد نشده شما افزایش می‌­دهد بنابراین آگاهی از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

وقتی صحبت از تنظیم خانواده به میان می­‌آید، دانستن اینکه هر دو والد ناقل هستند می‌­تواند تاثیر بزرگی بر روی آینده فرزند بگذارد. برای مثال ممکن است زوج تصمیم بگیرند که برای بچه‌­دار شدن از روش IVF استفاده کرده و قبل از آن غربالگری انجام دهند تا جنین‌­های سالم، برای قرارگیری در رحم انتخاب شوند. به این کار آزمایش ژنتیکی قبل از لانه­‌گزینی برای بیماری‌های تک‌ژنی می­‌گویند که به عنوان PGT-M یا PGS نیز شناخته می­‌شود. پس از بررسی نتایج آزمایش DNA می‌­توانید مطمئن‌­ترین گزینه­‌ها برای تنظیم خانواده را در نظر بگیرید. به همین دلیل است که تنظیم خانواده ایمن یکی از مهمترین مزایای آزمایش DNA است.

 

مزایای آزمایش DNA: سخن پایانی

 

با انجام یک آزمایش DNA جامع، مانند مجموعه VIP حنیفا که بیش از 1100 صفت ژنتیکی شما را مورد بررسی قرار می‌­دهد می‌­توانید از این 10 مزیت آزمایش DNA بهره‌­مند شوید. ناگفته نماند که این 10 مورد تنها گوشه‌­ای از فواید بی­‌نظیر آزمایش ژنتیک می‌­باشند و موارد ذکر شده در بالا تنها نگاهی اجمالی به اطلاعاتی است که با کمک آزمایش‌­های ژنتیک حنیفا می‌توانید درباره خود به‌دست آورید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط